Asociația Informală a Vocilor pentru Incluziune (AIVI) a desfășurat primele trei cursuri online din cadrul proiectului Zi-ne în zine: fapte versus opinii de zi cu zi, destinat unui număr de 200-250 de liceeni din clasele IX-XI din Botoșani. Acestea au avut loc în perioadele 25 și 27 aprilie, 4 și 5 mai și 8 și 9 mai 2023, iar participarea s-a dovedit peste așteptări. 276 de elevi au completat chestionarele inițiale privind noțiunile lor de educație media. Coordonatorii proiectului au familiarizat elevii cu lucrul în echipe formate ad-hoc, importanța atenției în presa online, formarea de opinii individuale și colective, libertatea de exprimare și diferențele dintre fapte și opinii.
Cum s-au desfășurat primele cursuri
Prin metode non-formale și pe baza cursului de educație media conceput de CJI (Centrul pentru Jurnalism Independent), AIVI își propune să atingă trei obiective importante, și anume, parcurgerea a trei module de învățare, verificarea cunoștințelor dobândite în cadrul unui hackaton și aplicarea cunoștințelor dobândite prin conceperea și publicarea a 4 e-zine.
Primul curs al proiectului și-a luat avânt, cu entuziasmul elevilor care s-au familiarizat cu lucrul în echipe formate ad-hoc, cu importanța atenției în presa online și cu formarea de opinii individuale și colective. Radu Eremia, unul dintre cei doi mentori ai programului, a prezentat conceptul de educație media, iar elevii au lucrat în mod aplicat. Astfel, au identificat principalele elemente care alcătuiesc comunicarea (mesajul, canalul etc.) în cinci materiale din presa online de diverse facturi. Atelierul s-a desfășurat pe 25 și 27 aprilie, participând 117 elevi de la Colegiul Tehnic „Gheorghe Asachi” Botoșani și 34 elevi de la Liceul „Alexandru cel Bun” Botoșani.
În cel de-al doilea curs al proiectului „Zi-ne în zine: fapte versus opinii de zi cu zi”, elevii au învățat despre conceptul de libertate de exprimare, unul necesar astăzi, mai mult ca niciodată. Iulia Dromereschi, formatoarea cursului, a definit, împreună cu participanx, libertatea de exprimare, având discuții „aprinse” despre identificarea unor țări și regiuni care o îngrădesc sau o limitează. Tocmai fiindcă s-a dovedit pasionantă discuția, elevii au primit și o temă care are potențialul de a apărea curând, în format e-zină. O discuție la fel de importantă a fost despre participanx, unde simt ei că le este îngrădită libertatea de exprimare și dacă știu cui să se adreseze când doresc să se facă ascultați. În acest context, elevii au fost familiarizați și cu legislația (inter)națională care reglementează libertatea de exprimare. Atelierul s-a desfășurat pe 4 și 5 mai, participând 209 elevi de la Colegiul Tehnic „Gheorghe Asachi” Botoșani (din care 44 au urmărit direct, 48 au urmărit înregistrări în laboratoare, iar 117 au urmărit individual, pe telefon/laptop) și 32 elevi de la Liceul „Alexandru cel Bun” Botoșani (din care 20 au urmărit direct, iar 12 au urmărit individual, pe telefon/laptop), un total de 241 din 265 (90,94%).
În cel de-al treilea curs desfășurat online, proiectul „Zi-ne în zine: fapte versus opinii de zi cu zi” a luat amploare cu diferențele dintre fapte și opinii. Iulia Dromereschi a definit, împreună cu participanx, faptele și opiniile, accepțiunea acestora și modul în care pot fi identificate prin exemple practice. Astfel, elevii au fost familiarizați cu ce înseamnă pertinența opiniei. În acest sens, ei au realizat o analiză pe diverse capturi din social media (Instagram, TikTok, site-uri de știri etc.) și o analiză suplimentară pe o înregistrare despre opinia lui Selly cu privire la școala online din timpul pandemiei. De asemenea, elevii au făcut schimb de argumente și contraargumente privind legitimitatea opiniilor și cum se deosebesc acestea de fapte, chiar și când omul care le exprimă are calificările necesare. Atelierul s-a desfășurat pe 8 și 9 mai, participând 212 elevi de la Colegiul Tehnic „Gheorghe Asachi” Botoșani (din care 75 au urmărit direct, 45 au urmărit înregistrări în laboratoare, iar 92 au urmărit individual, pe telefon/laptop) și 32 elevi de la Liceul „Alexandru cel Bun” Botoșani (din care 23 au urmărit direct, iar 9 au urmărit individual, pe telefon/laptop), un total de 244 din 265 (92,08%).
Informații detaliate privind implicarea în proiect
Din partea Colegiului Tehnic „Gheorghe Asachi” Botoșani, colaborarea a fost susținută de prof. Cătălina Andriesei, prof. Rodica Gavril: 25 elevi (clasa 9C), prof. Maria Magdalena Vărvăruc: 27 elevi (clasa 9H), prof. Liliana Bobuțanu: 22 elevi (clasa 9i), prof. Manuela Olivia Bidașcă: 15 elevi (clasa 10A), prof. Adina Daniela Ionovici: 25 elevi (clasa 10C), prof. Livia Mihaela Petrune: 28 elevi (clasa 10D), prof. Anamaria Tănase: 25 elevi (clasa 10E), prof. Adriana Voiașciuc: 22 elevi (clasa 10L), prof. Manuela Rusu, prof. Rodica Gavril: 23 elevi (clasa 11A), prof. Maricica Radeș: 22 elevi (clasa 11i). În total, în cadrul proiectului, s-au implicat 11 profesori, 10 clase (3 – clase a IX-a, 5 – clase a X-a, 2 – clase a XI-a) și 234 elevi.
Din partea Liceului „Alexandru cel Bun” Botoșani, colaborarea a fost susținută de prof. Alina Humă: 10 elevi, clasa a IX- a, prof. Gabriela Călin: 10 elevi (clasa a X-a), prof. Nicoleta Foltea: 8 elevi (clasa a X-a), prof. Cristina Horbovanu: 8 elevi (clasa a XI-a). În total, în cadrul proiectului, s-au implicat 4 profesori, 4 grupe (1 – clasa a IX-a, 2 – clase a X-a, 1 – clasa a XI-a) și 36 elevi.
Lasă un răspuns