Paul Newman autobiografie Viata extraordinara a unui om obisnuit

Paul Newman: Viața neobișnuită a unui om (nu chiar atât de) obișnuit

Autobiografia lui Paul Newman, „Viața neobișnuită a unui om obișnuit” (Publica, 2023), adună amintiri personale și mărturisiri ale marelui actor (precum și interviuri cu oamenii din jurul acestuia). Rezultatul este o imagine complexă și mai puțin cunoscută a vieții sale.

Discutăm despre carte săptămâna viitoare, la prima ediție a clubului online publica.files din 2024.

Cartea a fost compilată din conversațiile dintre Paul Newman și scenaristul Stewart Stern, precum și din miile de pagini de interviuri realizate de Stern cu membrii familiei Newman. Acesta a discutat și cu prieteni ai actorului, foști camarazi de război, oameni din cinema etc. Editorul David Rosenthal a organizat tot acest material într-o formă narativă coerentă, făcând tot posibilul să păstreze autenticitatea și „vocea” lui Newman.

Viața neobișnuită a unui om obișnuit FOTO: Andreea Sterea

Newman vs. Newman

Povestea actorului începe în Shaker Heights, Ohio, locul copilăriei sale. El crește în umbra unui tată dificil și a unei mame care îl idolatrizează la cote paroxistice. Confruntările cu antisemitismul, în timpul școlii și în marina militară, precum și lupta internă cu propria imagine sunt teme recurente în prima parte a memoriilor. Problema imaginii de sine mi se pare destul de importantă, căci îl va bântui până la sfârșitul vieții.

Vorbesc despre faptul că întreaga carte descrie, practic, antiteza dintre imaginea pe care o are Paul Newman despre el însuși și perspectiva celor din jurul său asupra lui.

Din afară, Paul este văzut ca un individ extraordinar de carismatic, cu o energie anume. Are un fel unic de a se mișca, de a vorbi, de a interacționa. Acestea îl fac să fie privit ca un zeu printre muritori, de parcă ar fi avut o gravitație proprie, Newman atrage totul în jurul lui, de la camarazi de război și femei până la regizori de teatru și film. Mai apoi, se înconjoară de politicieni și filantropi. Este o forță a naturii, un talent ce se cere cultivat, un om deosebit, care trebuie ținut aproape.

Pe de altă parte, Newman însuși se povestește ca un tip mediocru, lipsit de vreo abilitate specială. Se vede leneș, timid, anxios, detașat. Mai mult, din unele pasaje, reiese că Paul și-a petrecut mare parte a tinereții bând și înșelându-și soția. Nici măcar meritele care i se atribuie în război nu par deloc ale lui. Un camarad îi mărturisește lui Stern că nu e sigur dacă Paul a nimerit vreodată o țintă.

M-a dezamăgit oarecum faptul că Newman trece foarte repede peste episoadele Pearl Harbour și Al Doilea Război Mondial, concentrându-se mai mult pe „vitejii” din spatele frontului – episoade bahice, bătăi în baruri, femei, etc.

Dacă îți plac articolele noastre, susține-ne cu o cafea virtuală:

Paul Newman și actoria

Devenirea sa ca actor profesionist este privită din interior cu o mare doză de neîncredere. Din afară, tânărul Paul este o stea în ascensiune, cucerind teatrul independent, Broadwayul și, mai apoi, Hollywoodul. Din interior, Paul se consideră un actor decent, dar nici pe departe un star.

Concurent cu Marlon Brando și James Dean, industria îl vede pe Newman ca o îmbinare perfectă dintre cei doi, așezându-i la picioare oportunități și roluri. Și totuși, Paul povestește despre aceste lucruri de parcă ar fi fost banale accidente ale vieții. De parcă s-ar fi aflat, cumva, la timpul și la locul potrivite, fără să înțeleagă exact cum a ajuns acolo.

Paul Newman și familia/ femeile/ sexualitatea

Actorul a dedicat foarte multe pagini vieții sale intime. Relația cu prima soție, destul de nesatisfăcătoare de ambele părți, a fost umbrită de relația lui clandestină cu actrița Joanne Woodward. Newman nu se scuză pentru adulter, ci, mai degrabă, încearcă să-l explice. El îi atribuie lui Joanne rolul de a-l transforma într-„o creatură sexuală”. Totuși, alte voci din cartea sa oferă perspective diferite, descriindu-l ca „sălbatic, lasciv și periculos”, soț și tată de calitate îndoielnică. Din păcate, asta nu e departe de felul în care se auto-percepe actorul de-a lungul acelor ani.

Paul Newman recenzie volum viata extraordinara a unui om obisnuit
Fragment din volumul „Viața neobișnuită a unui om obișnuit” FOTO: Andreea Sterea

Cu doi copii din căsătoria anterioară și alți patru cu Joanne, familia Newman-Woodward este descrisă ca fiind uneori tensionată. Newman se luptă cu consumul de alcool, iar Woodward se simte blocată în rolul de mamă. Deși Newman dedică multe pagini dificultăților pe care le-au întâmpinat, povestea tinde să îți lase un gust amar. Inclusiv moartea fiului său cel mare – Scott Newman – este povestită ca un soi de subcapitol, ca o întâmplare banală, cu o detașare aproape clinică.

Domnule, nu ești un om de lume!

Per total, după aceste secțiuni, senzația mea a fost că Newman nu s-a comportat ca un gentleman cu prima sa soție, iar cariera lui aproape că a sufocat-o pe Joanne. Nici problemele sale cu alcoolul nu l-au ajutat să fie mai simpatic. Nu îmi dau seama nici acum dacă „mi-am terminat mai întâi munca și abia apoi m-am dus la prima mea soție să-mi înmormântez copilul” este o dovadă de profesionalism desăvârșit sau nu. Sau e o dovadă că Paul Newman a crescut cumva trunchiat, incomplet? Că a devenit un adult incapabil să formeze relații de atașament solide cu propria familie?

Se poate pleda în favoarea lui pe baza relației pe care a avut-o cu propria mamă, dar discuția este lungă și merită aprofundată dincolo de acest text.

Paul Newman și viața sa extraordinară

Parcursul lui Newman ca actor și celebritatea care l-a urmărit până la sfârșitul vieții sunt informații de domeniul public. Ceea ce recunoaște el, însă, este faptul că trecerea anilor, Joanne și persoanele din jurul lui l-au ajutat să devină un actor din ce în ce mai bun.

Cartea conține comentarii din partea unor actori, membri de familie și regizori care confirmă un lucru știut de toată lumea: pe scenă și în fața camerei de filmat, Paul Newman a fost, într-adevăr, un zeu printre muritori.

Cine a fost Paul Newman cu adevărat?

E greu de spus, dacă vreți părerea mea sinceră.

Un copil traumatizat, lipsit aproape integral de stimă de sine? Un puști blocat la stadiul în care se dădea cu capul de peretele din sufragerie până când leșina (din cauza mamei sale, în general)? Un produs al vremurilor sale tulburi, în care sute de mii de tineri au trecut prin război ca printr-un vis urât, fără să fi înțeles ce au însemnat toate acele lucruri cu adevărat? Un tip superficial, fără vreo mare calitate umană, care și-a petrecut mare parte din viață bând și umblând prin lume, deconectat de realitate? Copia tatălui său, care a încercat să facă totul pentru copiii lui, mai puțin să-i iubească cu adevărat? Un artist desăvârșit, cărora i se pot ierta ieșirile din decor pentru că, nu-i așa, toți artiștii adevărați au tare și ciudățenii?

Viata extraordinara a unui om obisnuit de Paul Newman coperta IV
Coperta IV a volumului „Viața neobișnuită a unui om obișnuit” FOTO: Andreea Sterea

Ceea ce știm despre Paul Newman este că, dincolo de actorie și Oscaruri, a fost un filantrop dedicat. Și-a pus amprenta asupra lumii, ajutând unde a putut și ori de câte ori a putut. Nimeni nu îi poate contesta impactul pe care l-a avut asupra altor oameni, prin rolurile sale, opere de caritate sau activism politic.

Ce și-a dorit Newman cu această carte a fost să le spună niște adevăruri copiilor săi. Din punctul meu de vedere, s-a achitat cu succes de datorie. Senzația cu care rămâne fiecare din noi după lectura volumului „Viața extraordinară a unui om obișnuit” nu poate fi decât pur subiectivă.

Un articol scris de Andreea Sterea
(dept. #cărticeală)

andreea sterea editor crux publishing