ilustrație cu un cuplu care mănâncă paste și se pozează
ILUSTRAȚIE de Ana Maria Straua. Adaptare după o imagine din film

FFIR15 | „Triunghiul tristeții”- O călătorie spre dezastru

Primul film văzut de noi, în acest an, din programul Festivalului de Film și Istorii de la Râșnov, Triunghiul tristeții, a fost o combinație între filmul comercial și cel de artă. Lasă totuși loc de interpretări și are o evoluție constantă, care te face să te simți ca un bulgăre de zăpadă care crește din ce în ce mai mare, până când, în final se sparge.


Triunghiul tristeții, regizat de Ruben Östlund a avut premiera la Cannes în luna mai 2022 și a câștigat premiul Palme d’Or, cea mai importantă distincție a festivalului. A fost al doilea premiu de acest fel luat de regizorul suedez, după succesul peliculei The Square din 2017. Este alcătuit din trei părți, iar încă de la început cunoaștem protagoniștii: Yaya și Carl, un cuplu de modele care pleacă într-o croazieră de lux, plină de oameni bogați. Căpitanul se dovedește marxist convins, și totul rezultă într-un adevărat fiasco.

 

Sursă foto IMDb

Partea I. Yaya și Carl: O relație disfuncțională

Filmul se deschide cu un casting pentru modele masculine destul de stânjenitor. Îl întâlnim astfel pe Carl (Harris Dickinson). La puțin timp, apare și Yaya (regretata Charlbi Dean), partenera de viață a lui Carl, model de succes și influencer.

Îi observăm pe cei doi cum iau cina împreună, având o atitudine de răceală reciprocă, fără să exhibe vreun gest obișnuit de afecțiune. Pe parcursul acestei părți se simte o tensiune puțin sufocantă, guvernată de frustrări emoționale, superficialitate și roluri de gen, evidențiate de relația celor doi.

 

Scenă din filmul „Triunchiul tristeții” în care sunt două persoane. În dreapta este Yaya îmbrăcată într-o bluză roșie, iar în stânga este Carl care poartă un tricou negru.
Sursă foto: IMDb

Partea a II-a: Începutul dezastrului

În a doua parte intrăm în atmosfera de pe croazieră, prin intermediul echipajului, care încearcă să se asigure că totul este pus la punct pentru sosirea pasagerilor. Datorită succesului pe care Yaya îl are în mediul online, cuplul ajunge să se bucure de această experiență gratuit, cu speranța că relația dintre ei se va îmbunătăți până la sfârșitul croazierei.

Pe vas regăsim, în mare parte, persoane bogate, care au câștigat la loteria capitalistă. Surpriza apare când pasagerii află că vasul e condus de un căpitan cu ideologii marxiste. O scenă care avut un impact semnificativ asupra noastră a fost cea în care căpitanul Thomas (Woody Harrelson) dă o cină în cinstea sa, la care iau parte toți pasagerii.

În timpul cinei, vasul începe să se miște din ce în ce mai agresiv, provocând pasagerilor grețuri foarte puternice. Atmosfera se degradează rapid. În acest timp, în altă cabină începe un schimb de replici amuzante între căpitanul Thomas și un magnat rus, pe numele său Dimitri (Zlatko Buric). Dezbat ideologia comunistă și cea capitalistă, prin citate din personalități precum Karl Marx, Mark Twain, sau, de cealaltă parte, Margaret Thatcher și Ronald Reagan.

 

ilustrație care reprezintă o pasageră de vârstă înaintată vomitând
ILUSTRAȚIE de Ana Maria Straua. Adaptare după o imagine din film

 


Accesând linkul de mai jos, susții jurnalismul de festival



Partea a III-a: Lupta pentru supraviețuire

Partea a treia se deschide cu naufragiul vasului pe o insulă pustie, unde regăsim doar o mică parte din pasagerii aflați inițial pe vas. Restul nu au supraviețuit dezastrului. Ne întoarcem la Yaya și Carl, care, alături de ceilalți supraviețuitori, descoperă, cu ultimele puteri, o navă de salvare. Pe ea se află Abigail (Dolly De Leon), o angajată de pe vas, care, printr-o întorsătură de situație, ajunge să devină noua lideră a grupului.

Credem că filmul a avut multe momente amuzante, și înțelegem de ce este considerat o comedie neagră, satirică, care evidențiază probleme ale societății noastre. Totuși, personajele au fost construite destul de slab. Nu s-a pus neapărat accentul pe trăsăturile lor definitorii, și au existat multe scene de umplutură, care nu flatează acțiunea filmului. Dar filmul îți captează atenția încă de la început, și te poartă într-un carusel de emoții, până la final.

 


Un material realizat de Cori Georgescu și Carla Pantilie

în cadrul Festivalului de Filme și Istorii Râșnov – ediția a XV-a

Editat de Iulia Dromereschi

WordPress de Ioana Stănișor

 

Film distribuit în România de Independența Film

2
Cori Georgescu
Eu sunt Cori și sunt o persoană non-binară. Am absolvit Facultatea de Sociologie și Comunicare din Brașov, specializarea Comunicare și Relații Publice. Sunt o persoană deschisă, îmi place să îmi organizez timpul și am o fire foarte empatică. Mă pasionează zona artistică și îmi place să fac cosplay la personaje din animeuri sau seriale. Scrisul e, de altfel, o altă modalitate prin care mă exprim. Îmi place mult cultura japoneză.
Carla Pantilie
Sunt Carla, am 17 ani și sunt din Câmpina. Sunt pasionată de artă în toate formele ei, în special de cinematografie. Atunci când nu mă uit la filme, citesc sau scriu :)
Ana-Maria Straua
Anușka. Fântână nesecată de idei. Elevă la Arte.