Waste FOTO Bjoern_Klein deschidere
Waste FOTO Bjoern_Klein deschidere

„Waste!” Muzici și faze, dar mai mult faze

În primele zile de FNT 2022, Waste! a fost un început care se anunţa promiţător. Combinând elemente precum dansul şi elementele de teatru muzical, precum şi direcţii dramaturgice inedite, părea, lucru foarte rar, dedicat unui public cât mai larg cu putinţă. Eu, una, nu m-am regăsit cu totul în publicul vizat. Cu un ochi (poate prea) critic, am analizat coeziunea tuturor acestor elemente care, luate separat, aveau o valoare teatrală de netăgăduit.


 

În momentul în care am decis să scriu această cronică, am avut următoarele rezerve: în primul rând, bariera lingvistică. Am făcut tot posibilul să separ acest impediment de jocul actoricesc și de celelalte elemente constitutive ale spectacolului.  De asemenea, am privit anumite elemente care pot trece drept kitsch (precum costumul Păunului), drept pe deplin asumate. În acest fel, sper că voi reda o viziune cât mai obiectivă asupra reprezentației.

Totodată, înțeleg importanța temei pe care o tratează și nevoia de a o comunica pe o cale cât mai prietenoasă publicului, indiferent de nivelul său de conștientizare a problemelor de mediu până în punctul vizionării. Salut această inițiativă și nicio observație pe care o voi face nu va știrbi în vreun fel importanța mesajului.

Un basm contemporan?

Un prim element de interes pentru mine a fost faptul că acțiunea se desfășoară în integralitate în spațiul românesc. Totuși, numele evenimentelor la care se face referire – cazul Roșia Montană, spre exemplu – nu sunt menționate, naratorul (Păunul) argumentând că nu și le mai amintește. Această alegere dramaturgică este una de efect, întrucât demonstrează, pe de o parte, lipsa de compasiune a marilor corporații, pe care Păunul le reprezintă. Pe de altă parte, ajută la privirea acestui fenomen ca la unul cu potențialul să se întâmple în numeroase alte spații și în numeroase alte circumstanțe.

 

Waste Foto Bjoern_Klein / FNT
Waste!. Foto Bjoern Klein / FNT

O lectură cel puţin la fel de cinică şi de valabilă este aceea conform căreia uitarea numelor este, de fapt, o indicaţie a lipsei de interes pe care exploatatorii o au faţă de zonele expoatate. De asemenea, fiecare dintre personaje are o valoare simbolică, începând cu CEO-ul care pretinde că a devenit autohton, deşi doar foloseşte satul românesc nenumit pentru a-i exploata resursele. Păunul, care are o coadă decorată cu becuri LED, este un simbol atât pentru vanitatea unui lider de mare corporaţie, cât şi pentru faţa umană (aviană, în acest caz) pe care multinaţionalele o adoptă în comunicarea cu publicul.

Primăriţa satului este reprezentanta tuturor funcţionarilor corupţi, care evită să iasă din rând pentru a nu-şi pierde beneficiile. Asta chiar dacă toţi cetăţenii pe care îi serveşte au de suferit. Şi ea, de altfel.

Păunul, sursă a ambiguității

Păunul este, în mod evident, un simbol. Totuşi, el deviază cel mai mult de la structura personajului uzual de basm. Afilierea sa cu o companie multinaţională şi faptul că o reprezintă îl plasează în zona personajelor negative. Pe de altă parte, el nu se opune vehement personajelor care fost tăiate din scenariu: în cea mai mare parte, activiști de mediu. Astfel, figura sa invită la speculație. În ce măsură este el aservit intereselor companiei și în ce măsură acționează din pragmatism, din plasarea sa într-o zonă sigură, de partea celui puternic?

 

Waste Foto Bjoern Klein / FNT
Waste Foto Bjoern Klein / FNT

Deși nu putem afirma cu exactitate unde se plasează el pe spectrul antagonismului, constatăm că devine din ce în ce mai opus eforturilor de oprire a exploatării, pe măsură ce spectacolul se desfășoară. Astfel, o lectură dezambiguizantă pe care o propun este aceea a personajului care, exact ca un fractal pentru modul în care se prezintă corporația , se arată inițial afabil, totul pentru a masca adevăratele sale intenții.

Caracterul eterogen, între voit și accidental

Dacă ar fi să descriu spectacolul Waste! printr-un singur cuvânt, acela ar fi eterogen. Fără a fi teatru muzical, conține elemente muzicale. Fără a fi un spectacol coregrafic, conține momente de dans. Fără a fi o fabulă, prezintă o morală evidentă, cât se poate de palpabilă… până la scena în care apare Ursul Arthur. Dată fiind multitudinea de elemente, este o întrebare firească următoarea: spectacolul rămâne, totuși, coeziv?

O perspectivă echilibrată este aceea că, deși își menține coeziunea, sacrifică o parte din valoarea sa expresivă în numele eterogenității. Astfel, umorul gros anterior lui Arthur nu este întotdeauna necesar, mai ales deoarece structura momentelor umoristice este repetitivă. În afara acestui aspect, scena ursului conține ea însăși o schimbare bruscă de dispoziție. Trecerea de la speranță la deznădejde (atunci când se dovedește că anticapitalismul lui Arthur este motivat nu de îngrijorări reale față de mediu, ci de un naționalism exacerbat) este mai izbutită decât aceea de la parodie la comentariu social, care se îndepărtează de sfera comică.

Citește și: Timpul schimbării se apropie – „Pata oarbă” la FNT

De asemenea, juxtapunerea atâtor elemente expresive distincte poate să ducă la o suprastimulare a publicului, deși Waste! este, în ansamblu, o creație bine documentată și cât se poate de bine formată din punct de vedere didactic. Rolul pe care îl îndeplinește este de a educa publicuri cu diferite niveluri de știință economică și ecologică asupra pericolului adus de monopolul marilor corporații. Suprastimularea este o piedică, dar nu obturează întru totul caracterul educativ al textului dramatic.


 

Detalii tehnice

Un spectacol de Gianina Cărbunariu

Traducerea în limba germană: Fabiola Eidloth

Dramaturgia: Carolin Losch, Christina Schlögl

Cu: Boris Burgstaller, Elias Krischke, Marco Massafra, Jannik Mühlenweg, Sebastian Röhrle, Christiane Roßbach

Regia: Gianina Cărbunariu

Decorul și costumele: Dorothee Curio

Muzica: Emilian Gatsov, Louis Stiens

Producător: Schauspiel Stuttgart (Germania)

Durata: 1h 40min

Vârsta recomandată: 14+

Spectacol în limba germană cu traducere în limbile română și engleză (Sursă: FNT.Ro)

Spectacol jucat în cadrul FNT 2022, în data de 5 noiembrie, la Teatrul Bulandra (Sala Toma Caragiu).


O cronică de Irina Balcu

Editare și layout de Radu Eremia

Corectură de Iulia Dromereschi

Fotografii din sursa: FNT

1
Irina Balcu
Am studiat timp de opt ani comprimaţi în cinci la Literele bucureştene: Limba şi literatura română – Limba şi literatură franceză, cu specializarea Comunicare şi Relaţii Publice făcută în paralel. Cele două programe de licenţă au fost urmate de un masterat în Studii avansate în lingvistică. În prezent, studiez Scriere dramatică în cadrul UNATC. Din motive practice, sunt corporatistă. Din motive mai înalte de-atât, scriu. Lectura, scriitura şi teatrul sunt principalele mele trei direcţii, cărora sper să li se adauge şi altele.