Distanțarea socială impusă de pandemia de SARS-COV-2 a creat în rândul comunității o mobilizare posibilă și datorită persoanelor care s-au ocupat de strângerile de fonduri care să susțină măsurile împotriva răspândirii coronavirusului. Implicarea și dorința de a contribui la binele comunității, cu scopul de a ajuta la trecerea peste problemele cu care ne confruntăm, a pus bazele unor inițiative mărețe, cu rezultate remarcabile.
Perioada stării de urgență ne-a învățat că „solidaritate” nu este un simplu cuvânt din dicționar, ci un concept care ar trebui să descrie o societate sănătoasă, bazată pe legături strânse. Voluntarii din toată țara au depus eforturi pentru a lupta împotriva răspândirii coronavirusului în zonele în care locuiesc, iar tinerii din județul Argeș nu s-au lăsat mai prejos. Într-un timp relativ scurt, aceștia au pus pe picioare strângeri de fonduri care să ajute personalul medical din linia întâi, dar i-au sprijinit și prin ajutor direct.
Reporterii AIVI media.hub din redacția Curtea de Argeș au stat de vorbă, în plină stare de urgență, cu trei dintre persoanele care s-au ocupat de strângerea de fonduri, pentru a afla cum a decurs acest demers, ce piedici au întâlnit, dar și pentru a înțelege cum poți convinge pe cel de lângă tine să renunțe la o parte din resursele sale pentru a ajuta comunitatea.
Primul om de bine cu care am ales să discutăm a fost Damian Minculescu, un tânăr inginer cu un simț civic aparte.
Damian Minculescu are la activ cam zece ani de voluntariat și dă semne că acestora li se vor adăuga mulți alții de acum înainte. Damian este unul dintre fondatorii ARYAS – una dintre asociațiile partenere ale campaniei „Sănătate de Urgență”. Născut și crescut în Curtea de Argeș, Damian Minculescu a decis să-și petreacă perioada de autoizolare acasă. Mai mult, a decis că ar trebui să se alăture mișcării civice din Orașul Regal.
Implicarea lui în fundraising a venit spontan. S-a simțit apropiat de ideile și scopul proiectului – protejarea cadrelor medicale din spitalele orașului. A considerat că lipsurile din sistemul medical nu sunt cauzate de către angajați, și că nu era pregătit pentru criza pe care lumea o trăiește în prezent. După ședințele de început, la care a luat parte doar ca reprezentat al asociației partenere, a început să se ocupe de partea de comunicare, având experiență în această arie. Tot demersul l-a văzut ca pe o oportunitate de a ajuta (atât pe cei din linia întâi, cât și comunitatea Curtea de Argeș). A strâns un grup de adolescenți și au creat împreună paginile de Facebook și Instagram, unde voluntarii se asigură că termenul care descrie „Sănătate de Urgență” este transparența. Săptămânal au fost anunțate donațiile, sponsorizările și investițiile.
Am fost curioase să-l întrebăm cum este să lucrezi cu niște adolescenți pe care nu-i cunoști și mi-a răspuns sincer. Lucrul cu grupul a fost benefic proiectului. De ce? Energia și ideile lor au ajutat la popularizare și au pusîn mișcare social media. Pe de altă parte, există și unele dezavantaje, cum ar fi lipsa de experiență în fundraising a tinerilor din echipă și pregătirea lor pe repede-înainte, deoarece totul trebuie făcut în ritm alert.
Strângerea de fonduri a fost gândită în așa fel încât să fie înțelese ambele părți, iar reticența față de donații să fie încet-încet depășită. De aceea, donațiile și investițiile au fost postate săptămânal, pentru a asigura comunitatea că tot ce se întâmplă în cadrul campaniei este clar și sigur pentru fiecare cetățean. Totuși, au existat și unele deficiențe – comunitatea din Curtea de Argeș este destul de mică și e destul de greu să se ajungă la un grup țintă mai mare. Damian a încurajat fiecare persoană care a dorit să se implice, să o facă, nu contează cum: cu donații sau cu timp.
A doua persoană pe care am contactat-o a fost Iulia Georgescu , fondatoarea campaniei „Sănătate de urgență’’ și a Asociației GHEPart.
Iulia ne-a arătat că poți face orice îți propui, indiferent de experiența pe care o ai în domeniul respectiv. Astfel a luat naștere campania pentru strângere de fonduri, menită să fie un sprijin pentru personalul medical, dar și pentru pacienții Spitalului Municipal Curtea de Argeș și Spitalului de Pneumoftiziologie „Sf. Andrei” din Valea Iașului, expus la destul de multe riscuri în această perioadă. Chiar dacă nu avea experiență și nu mai făcuse fundraising înainte, la insistențele unui prieten apropiat, s-a decis totuși că, pe parcurs, poate învăța aceste lucruri.
Donațiile s-au putut realiza prin două metode, ambele raportându-se la plata online. Una dintre ele ar fi prin plata cu cardul, prin intermediul unui portal care se numește RoHelp și care a fost creat de o instituție guvernamentală alături de o organizație non-guvernamentală foarte puternică, formată în principiu din IT-iști, numită Code for Romania. Cealaltă variantă se rezumă la plata în contul bancar al asociației (RO03 RNCB 0024 1414 4944 0001, deschis la BCR S.A. cu titular Asociația pentru Dezvoltare GHEPart).
Aici intervine partea în care oamenii ar trebui să aibă încrederea necesară că absolut fiecare donație este folosită în scopul cumpărării produselor indispensabile. Constant, fiecare sumă de bani donată, precum și fiecare achiziție făcută este arătată pe pagina de Facebook a campaniei Sănătate de urgență. Până la începutul lunii mai se strânseseră aproximativ 11.000 de lei, din care s-au cumpărat măști, mănuși, dar s-a făcut și o achiziție mai mare, de circa 300 de halate. Inițial, campania și-a propus un target mai ridicat, dar cum situația actuală cere adaptare continuă la diferiți factori, acest target nu a fost încă atins.
Data în care această campanie a apărut în mediul online este 8 aprilie și prin consecvență, va continua până când va mai fi nevoie de sprijin, mai ales că în această perioadă sprijinul, atât cel pe care îl oferă oamenii atunci când donează, cât și cel pe care campania îl pune la dispoziție, are o importanță aparte. Discuția pe care am purtat-o cu Iulia mi-a oferit optimismul și speranța că dacă ne unim forțele, putem combate virusul împreună, iar lucrurile pot să revină la normal.
A treia persoană cu care am stat de vorbă este Ionuț Codrea, președintele și unul dintre cei trei fondatori care au preluat Asociația Zimbrul Carpatin, asociație care se ocupă cu acțiuni de protecție a mediului și cu activități sportive în aer liber.
El ne-a povestit cum a pornit campania pentru strângerea de fonduri. La propunerea unui voluntar, care a constatat că județul are nevoie de un aparat pentru testarea virusului COVID-19. Așa a luat naștere această mișcare civică socială, iar asociația s-a mobilizat, putând astfel să ducă la capăt ceea ce și-au propus încă de la început.
Inițial, donațiile au venit din partea oamenilor dornici de a ajuta comunitatea, apoi, din partea firmei DACIA Renault, care, într-un timp scurt de aproximativ o săptămână și jumătate, a făcut achiziția primului aparat funcțional din județul Argeș, aparat cu care a fost dotat Spitalul Orășenesc din Mioveni. Ulterior, Grupul Industrial Componente SRL a achiziționat un set de 96 de teste, iar din suma de 10.000 de lei, bani pe care oamenii i-au donat în contul bancar al asociației, s-a cumpărat al doilea set. Toate aceste achiziții au fost făcute în decursul a aproximativ o lună, timp în care target-ul pe care și-l propusese asociația a fost atins cu succes. Cele două organizații non-guvernamentale care sprijinit campania au fost Fundatia Gaudium și Asociația Speranța. Donațiile făcute au fost primite cu mult drag de către spital, reprezentând un ajutor imens care va contribui la oprirea răspândirii virusului.
Acest material a fost documentat în lunile aprilie-mai, prin telefon și zoom, respectând toate normele de siguranță și distanțare impuse de pandemie. Am decis să îl publicăm acum pentru a ne susține opinia că nu am fi reușit să ținem piept pandemiei fără implicarea constantă și voluntară a oamenilor. De altfel, nu știm ce ne aduce viitorul și cum va arăta această toamnă, îndeosebi în contextul redeschiderii unităților de învățământ. Începem așadar o serie care ne amintește că ar fi mai bine să nu spunem „hop” până nu sărim gardul, așa cum bine se spune „în popor”.
Cover Art: Ioana Urluescu
Text: Adina Zoican și Ioana Urluescu
Fotografii din arhivele personale ale lui Damian Minculescu, Iuliei Georgescu și Ionuț Codrea
Editare: Radu Eremia
Lasă un răspuns