„O să râzi, totul e chimie!” (Mai Thi Nguyen-Kim)

O să râzi, totul e chimie! de Dr. Mai Thi Nguyen-Kim, carte apărută în traducerea Danei Gheorghe din limba germană la Editura Publica, este o lectură relaxantă, care nu doar că îți oferă o paletă nouă de informații, dar îți schimbă și părerea despre cum credeai tu că ar fi CHIMIA.

Cu părere de rău, majoritatea dintre noi se strâmba cu sufletul și intelectul, când auzim de chimie. Nu știu dacă e din cauza acelui profesor cu ochii roșii de la substanțe care putea mirosi frica din tine sau pentru simplul fapt că, în sine, chimia e o provocare. Orice motiv am avea, tot este păcat să închidem ușa unei laturi atât de vaste și primitoare de informații noi, gata să ne antreneze mintea.

Nu contează dacă nu ai ales chimia ca obiect de studiu la școală (te iert). Nu contează nici dacă ți se pare că fizica e mai tare decât chimia (te iert și pe tine, dar ar trebui să știi că doar începătorii trasează limite între științele naturii). Și nu-i bai dacă vrei să te faci tâmplar și să studiezi istoria artei! Chimia poate fi un hobby la fel de bun ca fotbalul sau chitara. Fiecare dintre noi ar trebui să știe mai multe despre chimie

Bine, dar cum mai oferim încă o șansă chimiei? Romanul lui Mai Thi Nguyen-Kim este ocazia perfectă să restabilești acea legătură dezirabilă cu toate C-urile, H-urile și O-urile (ocazional mai apar și alte litere drăguțe). Dacă până acum credeam că singurul loc unde găsim chimie e într-un laborator, această carte ne învață cât de aproape de noi e totul, de fapt.

În carte avem onoarea să însoțim autoarea în decursul unei zile, în care aceasta ne evidențiază fiecare aspect chimico-fantastic la care, indirect și fără să vrem, participăm și noi. Această caracteristică nu doar că romanțează cartea de nonficțiune, dar și vine ca o gură de apă rece printre toate celelalte detalii. Astfel, vei fi surprins/ă de cât de repede dai paginile cărții. Este extraordinară și pentru că nu ai nevoie de nicio bază de informații în această disciplină pentru a înțelege ce se întâmplă.

Ne puteți spune ce formulă avem aici?

Autoarea e foarte pricepută în reluarea fiecărui aspect minor sau major, exact la momentul potrivit. Iar spre deosebire de alte cărți de nonficțiune aici nu ai nevoie de o hârtie și un pix lângă tine. Nu ai date de notat sau detalii de ținut minte. Tot ce ține de chimie se metamorfozează într-un basm, fiecare aspect lipindu-se de sufletul tău. Făcând legătura între conținut și titlu, da, chiar o să râzi, și o să râzi la glume inteligente, ca un om de știință adevărat.

Acolo unde știința întâlnește distracția

Cartea vine cu mai multe sfaturi practice decât te-ai aștepta, pentru că odată ce înveți baza unui lucru și cum funcționează (adică prin chimie!!!) cu atât mai mult poți să ai grijă de el. Pe acest principiu aflăm cum putem să ne lungim viața bateriei telefonului, ce pastă de dinți e cea mai bună (deoarece dinții sunt un subiect important, nu uitați), cum ne putem feri de adevăratul fumat și când se bea mai eficient cafeaua.

Toate lucrurile sunt otravă și nimic nu este fără otravă. Doar doza stabilește dacă un lucru poate fi otrăvitor sau nu.

Cât despre sfaturi, pot spune că le-am încercat, toate fiind 100% autentice și adevărate (mai ales cel cu viața telefonului). Spre final, veți rămâi impresionați de câte sfaturi poți primi de la niște simple elemente. Și nu uita: „Fii un gaz nobil!“. Ca să afli ce înseamnă aceasta afirmație, citește cartea! Dacă nu, o să rămâi probabil o moleculă de Franciu.

Un text și fotografii de Emanuela Toda (departamentul #carticeala)

Editare: Radu Eremia. Corectură: Iulia Dromereschi

Dacă vrei să descoperi și tu alături de noi cărțile editurii Publica, te invităm la cluburile lunare publica.files! Afli totul despre înscriere și participarea gratuită intrând în grupul nostru de Facebook, Cărticeală și taifas cu Vox, sau abonându-te la newsletterul nostru cărticesc. Cartea aceasta a fost discutată la clubul online de marți, 23 martie, iar Emanuela s-a numărat printre cele mai entuziaste participante.

5

Comentează