Economia nu este un subiect pe care îl regăsești, de obicei, în nucleul unui spectacol de teatru. Totuși, deși par greu de adus pe scenă, atunci când sunt exploatate corect, istoria recentă a schemelor de îmbogățire rapidă și evoluția mentalității capitaliste devin pretextul ideal pentru un spectacol cu un potențial imens de a cataliza dialoguri.
Bani, succes și Tancuri Financiare. Istoria practicilor economice recente prin teatru, satiră și meme este un proiect al asociației Rhea, cu dublă direcție – teatrul și educația alternativă. Acesta reunește două componente: spectacolul de teatru și atelierele de (dez)educare economică, coordonate de Elena Trifan și de Alin Răuțoiu. Spectacolul Bani, succes și Tancuri financiare reprezintă o dramatizare a cărții Manualul Tancului a grupului Dezarticulat și, pe lângă reprezentația din cadrul REACTIV, urmează să fie jucat și la București. Inițiatorii proiectului își propun să demonteze și să aducă în fața publicului o serie de mituri despre modalitățile prin care te poți îmbogăți utilizând scheme de îmbogățire rapidă.
Construit sub forma unui one-man show cu actorul Andrei Șerban, spectacolul urmărește evoluția personajului central, poreclit Tibișor, în lumea afacerilor. Începuturile sale modeste, în familia Tatălui Sărac, perioada de mentorat sub tutela Tatălui Bogat aka Tatăl Tanc și inevitabila lui prăbușire financiară sunt analizate de o formă de viață extraterestră, cu capacități cognitive superioare, fascinată de economia noastră, încă rudimentară. Scenele de dialog dintre Tibișor și cei doi tați sunt punctate prin schimbări bruște de lumină, care marchează trecerea de la un personaj la celălalt, și alternează cu scurte momente muzicale, care abundă în referințe din cultura pop recentă.
Însă, probabil cel mai important aspect al spectacolului, prezentat în festival sub formă de laborator, de work in progress, este deschiderea spre dialog. Întreaga echipă creativă a participat la o discuție post-spectacol cu publicul, esențială atât pentru a contextualiza căutările creative ale colectivului, cât și pentru a încuraja spectatorii să-și împărtășească propriile idei în legătură cu temele centrale ale spectacolului.
Vocea personajului venit pe pământ ca să cerceteze rețelele economice ale planetei Terra se întreabă de ce oamenii nu își dau seama că se autodistrug. Și mănâncă foarte mulți covrigei cu sare. Râde de capitalismul târziu. Râde de slăbiciunile oamenilor. Pare că nu ar mai da vreo șansă rasei umane. Dar măcar aici e marea. Înainte să ne părăsească planeta, vocea e lângă malul mării. Îi place acolo. Acolo pare să mai fie o șansă.
Asociația Rhea prezintă spectacolul și în București, în 25-26 septembrie, respectiv 7-8 octombrie. Vă puteți rezerva locul completând formularul de aici, iar participarea este gratuită.
Redactare: Daria Ancuța și Andreea Anca Editare: Radu Eremia Layout: Iulia Dromereschi Foto cover: Marius Șumlea
1 comentariu