Pelicam 2021 | Un festival al conștientizării

Pelicam, Festivalul Internaţional de Film despre mediu și oameni, a ajuns anul acesta la cea de-a zecea ediție. Organizat de Asociaţia Les Herbes Folles și demarat în 2012, este singurul festival de film de mediu din România și (în condiții normale) s-ar fi desfășurat la Tulcea.


Când vorbim despre mediu nu ne referim doar la mediul natural, care ne-ar răsări prima dată în minte, ci și la mediul urban sau rural în care ne desfășurăm activitățile de zi cu zi. Au existat trei categorii de film: „Fresh Perspectives”, „Out of the Competition” și „Lungmetraje”, la finalul festivalului fiind decernate premii pentru fiecare categorie. Anul acesta au fost incluse ecranizări precum Once Upon a Time in Venezuela, Bread: An Everyday Miracle, White Cube și multe alte titluri internaționale, care, cu siguranță, au încântat și trezit la realitate mințile multor spectatori. Ediția a zecea s-a desfășurat în perioada 15-24 octombrie 2021, online și cu acces gratuit.

Un alt lucru pe care l-am găsit fascinant la Pelicam (pe lângă proiecțiile ce te captivează instant) a fost (și este) faptul că după propria vizionare nu mi-am închis laptopul, revenind la treburile mele, ci mi-am luat un răgaz pentru a căuta și mai multe informații despre temele dezbătute. „Pelicam este un festival ce schimbă”, au spus organizatorii evenimentului. Și au avut dreptate.

Cadru din filmul „Once Upon a Time in Venezuela”, imagine preluată de pe onceuponatimeinvenezuela.com

Festivalul a fost deschis de lungmetrajul Once Upon a Time in Venezuela – 2020 (A fost odată în Venezuela – 99 de minute, regizoare Anabel Rodríguez Ríos) – o creație ce urmărește situația actuală a Venezuelei, aplecându-și atenția asupra satului Congo Mirador, aflat în pragul alegerilor parlamentare. Prinși între două figuri emblematice ale comunității, oamenii trebuie să aleagă între extreme, în timp ce alte probleme, precum poluarea, înghit micul sat pescăresc. Oamenii sunt surprinși în mediul lor natural, iar noi, privitorii, putem observa miezul vieții lor simple, veșnic condusă de busola supraviețuirii. Ritmurile muzicii specifice Americii Latine reușesc să te transpună în lumea prezentată. Astfel, ajungi să ai impresia că atmosfera nu este cea a unui film, ci a unei realități, realitatea unui locuitor al Congo Mirador.

Cadru din filmul „Making a Mountain”, imagine preluată de pe adfilmfest.com

Părăsind zona Americii de Sud, ajungem la o altă proiecție, de data aceasta „Out of the competition”, tocmai din Danemarca, ce include documentarul Making a mountain – 2020 (Cum să faci un munte – 51 de minute, regizoare Rikke Selin Fokdal). Ecranizarea prezintă povestea construcției CopenHill – o pârtie de schi construită pe acoperișul unei centrale energetice ultramoderne, folosită și pentru drumeții și alpinism.
Acțiunea este împărțită în 7 capitole și începe cu câștigarea concursului de arhitectură de către grupul Bjarke Ingels. Potrivit lui Ingels, orașul ca ecosistem creat de om este viitorul, iar proiectul CopenHill marchează începutul acestei schimbări. Un film despre un proiect uimitor, un client tenace și un arhitect cu visuri mari.

Iată că ajungem și la un film din categoria „Fresh Perspectives” și vorbim despre Bread: an everyday miracle (Pâine: un miracol al fiecărei zi – 94 de minute, regizor Harald Friedl). Un documentar realizat în Austria și Germania care prezintă istoricul alimentului nelipsit de la fiecare masă. Este dezbătut, de asemenea, impactul pe care pâinea îl are asupra societății de consum pe care o cunoaștem astăzi. Știm chiar întru totul ce mâncăm? Câtă atenție acordăm de fapt acestui aliment? Pe parcursul ecranizării, facem cunoștință cu brutari artizani tradiționali și cultivatori de cereale care (ne) pot garanta calitatea și durabilitatea ingredientelor. Regizorul Harald Friedl capturează, de asemenea, atmosfera fabricilor de panificație ale corporațiilor alimentare transnaționale, care fac eforturi tehnologice uriașe în misiunea lor de a recrea gustul autentic.

Ediția a zecea a Festivalului Pelicam a luat sfârșit duminică, pe 24 octombrie, după 10 zile pline de documentare inedite și diverse, finalizându-se cu decernarea premiilor pentru fiecare categorie. Anul acesta, organizatorii au oferit 3 premii și 2 mențiuni. Astfel, la categoria „Fresh Perspectives” premiul cel mare a fost înmânat documentarului WeThePower – 2021 (39 de minute – USA, regizor David Garrett Byars), iar filmul The people vs. Agent Orange – 2020 (87 min – Franța, USA, regizori Kate Taverna & Alan Adelson) a primit mențiunea specială a acestei categorii. Premiul pentru alegerea publicului i-a revenit filmului Bread: An Everyday Miracle, care a avut o medie de 400 de spectatori.

Iar distincția cea mai așteptată, premiul cel mare pentru categoria „Lungmetraje”, a fost acordată filmului White Cube – 2020 (79 de minute – Olanda, Regizor Renzo Martens). Totodată, la această categorie a fost obținută și o mențiune specială pentru filmul Current Sea – 2020 (86 de minute – Cambodgia, regizor Cristopher Smith).

Cadru din filmul „White Cube”, imagine preluată de pe cineuropa.org
Cadru din filmul „Current Sea”, imagine preluată de pe g4media.ro

Probabil că Pelicam a trezit în majoritatea spectatorilor eco-anxietatea, însă, totodată, ne-a arătat că singura cale de a o depăși este să îți alegi o cauză și să lupți pentru ea. Ediția următoare a festivalului este cu siguranță mult așteptată, însă până atunci nu ne rămâne decât să ne concentrăm atenția asupra mediului, în toată deplinătatea lui.


Un material de Ioana Stănișor (#redactiavalcea)

Editare: Rareș Dinu (coordonator #cinematics). Corectură & layout: Iulia Dromereschi

2
Oana Stănișor
Iubesc să desenez de când mă știu. Mai mult decât atât, vreau și încerc să aduc inovație în arta mea, mai exact să părăsesc mediul tradițional al hârtiei cea de toate zilele și să mă obișnuiesc cu ecranul și tableta grafică. Toate astea, în stilul meu caracteristic. Îmi place foarte mult să comunic, să cunosc și să creez conexiuni puternice cu oameni de la care am ce învăța.