Faimă, bani, brand. Toate la un loc reprezintă spiritul faimoasei casei de modă Gucci. Cu toții ați auzit de ei, poate unii dintre voi chiar dețin accesorii sau haine produse de firmă, însă puțini sunt cei care cunosc și adevărata lor poveste.
Nu poți avea totul nefăcând nimic; trebuie multă muncă, răbdare și pasiune. A fost și în cazul lui Guccio Gucci, italianul din Florența care, înainte să devină deținătorul unui brand de lux, a fost un om obișnuit. Ce nu prea se știe despre faimosul Gucci este că, înainte să lucreze în industria modei, a fost liftier și chelner pentru hotelul Savoy din Londra, unul dintre cele mai luxoase hoteluri la vremea respectivă. Datorită jobului său, Guccio a avut ocazia de a analiza ținutele, gențile și încălțămintele oamenilor cu un statut social. A avut astfel ocazia de a observa de aproape eleganța si rafinamentul pe care articolele vestimentare le pot oferi oamenilor, fapt care l-a pus pe ganduri.
Desigur, probabil că și pasiunea, dar și nevoia de bani l-a făcut pe Guccio Gucci să se retragă în Florența, unde și-a deschis un mic atelier în care să își poată pune în practică ideile. Acesta a început să producă numeroase obiecte din piele de cea mai bună calitate. Cu pași mici, dar sigur, Gucci a devenit, în timp, o companie de succes și de renume internațional. În anul 1921 s-a deschis primul magazin Gucci.

Fiind o afacere de familie, cei patru fii a lui Guccio Gucci, Aldo, Vasco, Ugo si Rodolfo au contribuit și ei, mai mult sau mai puțin, la demersurile companiei. Pâna în anul 1933, firma avea un nume, însă nu și un simbol, o imagine, care să evidențieze unicitatea brandului, pentru a-i oferi mai multă importanță și a-l face pe cât de cunoscut posibil în lume. Fiul cel mare, Aldo s-a gândit și a realizat celebrul logo.
Citește și: Ferencz Áron și proiectul „Rezonanțe”
Ei bine, probabil mulți dintre voi știți ce semnifică acest logo, însă pentru cei care nu știu încă, este un dublu G, care onorează desigur numelui lui Guccio Gucci. Astfel, începând cu anul 1933, aceasta este imaginea asociată casei de modă Gucci. Și va rămâne în permanență un simbol inconfundabil în industrie. Cu timpul, Gucci devine din ce în ce mai căutat de către oameni, datorită calității superioare a produselor comercializate. În anul 1938 apare și primul magazin din Roma, care cunoaște un succes evident.
Nu degeaba se spune că imaginația este totul
După cel de-Al Doilea Război Mondial, numeroase afaceri au dat faliment, însă membrii familiei Gucci au avut o inițiativă și o imaginație complet uluitoare, astfel au început să lucreze cu numeroase noi materiale. Astfel a luat naștere una dintre cele mai cunoscute creații a casei de modă, genta Bamboo. Această geantă se deosebea de restul datorită mânerului din bambus, care îi conferea o unicitate aparte. Bamboo bag a fost o creație apreciată atât de oamenii de rând, cât și de celebrități și membri ai familiilor regale.

Atunci când Guccio Gucci moare, afacerea de familiei este moștenită de cei patru băieți. Aldo extinde afacerea cu pantofi, ceea ce duce la apariția faimoșilor mocasini. În anul 1953, Aldo a lansat o colecție superbă de mocasini, care a avut un mare impact pe piața modei. Cum erau mocasinii? De ce erau așa de speciali? Ei bine, mocasinii erau ceva aparte: se deosebeau de restul încălțărilor, fiind mult mai comozi, dintr-o piele de o calitate superioară, ușori, eleganți, dar și clasici.
Tragedia moștenitorului Maurizio Gucci
După moartea lui Rodolfo Gucci, unul din fiii lui Guccio, a început o adevarată catastrofă în casa de modă. Rodolfo i-a lăsat moștenire jumătate din acțiunile sale fiului său, Maurizio Gucci. Desigur, de-a lungul timpului, au urmat numeroase evenimente în familia Gucci. Aldo Gucci a fost condamnat la închisoare timp de un an, pentru evaziune fiscală. De asemenea, Maurizio considera că Aldo oferea o imagine ieftină brandului.
Căsătoria lui Maurizio Gucci cu Patrizia Reggiani nu a adus nici ea beneficii firmei. De altfel, nici nu a fost vorba de cine știe ce iubire, ci a fost despre faimă, nume si avere. Patrizia, așa-numita „Lady Gucci”, a încercat cât mai mult să își pună amprenta pe companie. O femeie manipulatoare din fire, aceasta își dorea cu ardoare statutul înalt pe care i-l oferea Maurizio.

În 1985, Maurizio a decis să divorțeze, după ce Lady Gucci a aflat că acesta se vedea cu o femeie cu zece ani mai tânără decât ea, ceea ce a stârnit o gelozia imensă. Patrizia nu a fost mulțumită nici de asistența financiară pe care Maurizio i-a oferit-o după divorț și nici de gândul că Gucci, un tânăr om de afaceri cu un renume imens în lumea modei, poate să își găsească o altă soție. Maurizio, ultimul moștenitor Gucci, a fost asasinat în vara anului 1995, când fosta sa soție a angajat pe cineva care să-l împuște chiar la intrarea în biroul său. Patrizia Reggiani a fost descoperită, împreună cu făptașul. Întrebată de ce nu a comis singură crima, aceasta răspuns rece: „Vederea mea nu este foarte bună… nu aș fi vrut să ratez”.
Citește și: Interviu cu Yanna Zosmer, ilustratoare: „Sfatul meu pentru artiștii în devenire – cât mai mult studiu individual”
În 1998, Patrizia Reggiani a fost condamnată la închisoare pentru 29 de ani, însă perioada de detenție a fost diminuată, aceasta fiind repusă în libertate în 2014.
Dacă sunteți interesați de modă, dacă acest articol v-a stârnit curiozitatea de a afla cât mai multe despre tragedia din casa Gucci, sau doar doriți să vedeți povestea lui Maurizio și Patrizia, atunci puteți viziona filmul House of Gucci.
Ce este House of Gucci?
House of Gucci este un film realizat de Ridley Scott în anul 2021. În film este prezentată viața lui Maurizio Gucci (Adam Driver) și a Patriziei Reggiani (Lady Gaga). Desigur, scenariul se bazează pe cartea cu același nume, o poveste senzațională despre crimă, nebunie, strălucire și lăcomie, scrisă de Sara Gay Forden. Filmul are la bază viața tragică a ultimului moștenitor al familei Gucci, Maurizio Gucci. Este o poveste care descrie toate aspectele pozitive și negative care vin odată cu conducerea unei asemenea afaceri.

Zilele trecute am avut ocazia să vizionez acest film. Pot spune că m-a captivat încă de la început. După vizionare, următoarele câteva ore le-am petrecut citind și documentându-mă despre toată povestea și istoria faimosului brand italienesc. Așa că, dacă ești pasionat/ă de modă sau de poveștile cu dramă și puțin romantism, te sfătuiesc să te faci comod/ă, să savurezi un espresso și să lași lumea modei să te acapareze, vizionând House of Gucci.
OPINIE! „Aș recomanda Casa Gucci ca biografie, e o carte foarte bine scrisă și documentată. Ia istoria familiei de la începuturi până la izbucnirea pandemiei de coronavirus. În plus, nu e ceva romanțat, conține foarte multe informații despre contextele sociale, politice, culturale, ideologice. Despre cum funcționează domeniul, despre oamenii care lucrează în companie, documente, acționari… Filmul m-a dezamăgit foarte mult, a caricaturizat practic familia și s-a concentrat doar pe relația dintre Maurizio și Patrizia, plus procesul, și nici măcar nu erau toate informațiile corecte”, ne-a oferit, în schimb, Sorina (departamentul #carticeala). |
Cumpără cartea de la Editura Nemira.
Articol scris de Antonia Tătar (UBB Cluj, Facultatea de Litere, anul II), în cadrul programului de practică profesională 2021/2022.
Editare: Rareș Dinu
Corectură: Iulia Dromereschi
Lasă un răspuns