Ajuns la a treia ediție, Nordic Film Festival a adus în atenția publicului bucureștean o selecție de 14 filme, producții din Suedia, Finlanda, Islanda, Danemarca și Norvegia, care au putut fi urmărite în perioada 22-25 septembrie, la Cinema Elvire Popesco.
M-am simțit foarte încrezătoare la prima mea interacțiune cu filmele nordice contemporane. Mentalitatea nordică m-a fascinat dintotdeauna și aveam speranțe destul de mari. Mai mult, subtitrările au fost disponibile și în engleză, festivalul fiind adresat și publicului străin. Sala a fost aproape plină, lumea entuziasmată, voluntarii zâmbăreți și binedispuși. Cam așa arăta Nordic Film Festival încă din prima zi.
Participant în competiția de la Berlin din 2020, Wildland este lungmetrajul de debut al regizoarei daneze Jeanette Nordahl. Un thriller scandinav, care reușește să se joace cu mintea ta. Titlul original al producției este Kød & Blod, în traducere „carne și sânge”, un indiciu care ne sugerează vocația criminală a familiei Idei.
Wildland spune povestea Idei, o fată de numai 17 ani, care a rămas orfană după un accident rutier devastator, în urma căruia și-a pierdut mama. Nu am reușit să-mi dau seama care a fost cauza accidentului până la finalul filmului. Fata e nevoită să locuiască cu mătușa ei și cu cei trei veri, care au o afacere destul de suspectă. Lucrurile devin tot mai bizare pe măsură ce acțiunea avansează.
Susține jurnalismul de cinema
Te simți ca în filmele cu mafioți
Până la jumătatea filmului, spectatorii nu primesc nicio informație concretă despre afacerea familiei. Cu timpul, Ida câștigă încrederea rudelor sale și este acceptată în cercul lor. Cei trei frați sunt bărbați care locuiesc în aceeași casă părintească, împreună cu mama lor. Unul este căsătorit și are un copil, altul este dependent de droguri, iar mezinul este obsedat de jocuri video, pe care le joacă la subsol. Toți trei au un profil de delincvenți. Merg cu mașina în diferite locuri, unde au treburi „de rezolvat”. Fratele cel mare stă mereu în mașină, iar ceilalți doi se ocupă, la propriu, de „business”.
La un moment dat, Ida, din mașină, este martoră la o crimă săvârșită de ceilalți doi frați mai mici: sparg ușa casei unui bărbat, după care îl strangulează.
Citește și „Nordic Film Festival | Run Uje Run, un film care te învață să te oprești”
Nu spune nimic!
Tăcerea pare a fi un laitmotiv în Wildland. Deși membrii familiei au personalități aprige și comunicative, un fel de taină tinde să apese asupra casei. Un adevăr ce refuză să fie spus. Tensiunea jocurilor murdare care aduc banii în familia mătușii ei ajunge să o privească și pe Ida, în ciuda inocenței ei, ca și cum ar fi fost prinsă într-un joc diabolic. Probabil legătura pe care o are cu mătușa și cu cei trei verișori, alături de faptul că aceștia i-au oferit un cămin, sunt motivele pentru care adolescenta ajunge să facă anumite compromisuri de dragul lor.
Suspansul crește, iar mintea o ia razna
Pe moment, Ida nu se gândește ce întorsătură îi va lua viața când iese din mașină și intră în casa victimei, în spatele verișorilor ei. Martoră a unei crime, singura identificată de copilul bărbatului ucis, Ida pierde controlul asupra echilibrului ei psihic și are un atac de panică.
Scena criminală i se reia continuu în minte, totul devine insuportabil, iar vina îi roade trupul.
Victima (ne)vinovăției
Presiunea unui interogatoriu aprinde spiritele în familia interlopă. Ida are de dus o luptă cu ea însăși. Să spună adevărul în fața poliției sau să-și protejeze familia? În situația asta delicată, toți se revoltă împotriva ei. Dacă Ida n-ar fi ales să intre în locul crimei, nu erau văzuți și ar fi ieșit cu „mâinile curate”.
Suspectă de crimă, adolescenta trebuie să ia cea mai bună decizie pentru toți. Presiunea apasă pe umerii ei, și tensiunea crește…
Citește aici toate cronicile noastre de la Nordic Film Festival
Cronică de film realizată de Livia Almășan
Editare: Sorina Sfreja-Nemeș
Corectură: Iulia Dromereschi
Layout: Iulia Marc
Sursă imagini: IMDb.com
2 comentarii