Sunetista Mara Mărăcinescu, una dintre autoarele podcastului „Americanii” le-a vorbit voluntarilor și invitaților AIVImedia.hub despre secretele realizării unor materiale audio de succes, despre ce înseamnă atenția la detalii, dar și despre proiectele sale din viitorul apropiat.
Mara Mărăcinescu susține că se consideră sunetistă, nu ingineră de sunet sau artistă. Ea trebuie să combine partea tehnică și cea de intervievatoare. Lucrează „cu sunetul” din 2012, an în care a învățat să editeze repede și bine pentru emisiunile TV care trebuiau să apară la program. Trecerea barierei spre intervievare a avut loc în 2017, când și-a făcut curaj să facă acest pas. „O frică mare a fost că trebuie să mă apropii de cineva și trebuie să pornesc o conversație. De abia în 2017 am început să fac asta”, ne-a explicat Mara.
Primul sfat al invitatei noastre a fost să fie gata povestea înainte de a demara un podcast. Nu are sens să te apuci de un proiect dacă nu știi ce vrei de la el. Apoi, găsirea persoanelor care să fie parte a proiectului tău. De abia de aici începe partea tehnică. Mara a subliniat că, pentru a face un podcast de calitate, sunt necesare mai multe multe lucruri: realizatorul și intervievații să vorbească aproape de microfon, ambianța să fie în regulă, precum și muzica. Trebuie să te asiguri că nu bâzâie aerul condiționat sau altceva prin jur. De obicei, în etapa de posteditare, rezolvi problemele, dar pe unele nu le poți rezolva.
„Pentru înregistrat e tot timpul o negociere. Încerci să-ți dai seama care e poziția cea mai bună, unde te așezi, unde pui persoana să vorbească. Te gândești la ce se mai aude împrejur, dacă e nevoie să mai scoți ceva din priză”, spune sunetista pentru care contează și cele mai mici detalii.
Poți să lucrezi cu orice, atât timp cât ai niște puncte de referință, știi ce urmărești.
Limite și drum spre succes
Orice sunet poate afecta materialul tău, la fel cum anumite elemente acustice pot ajuta. Cu toate acestea, Mara avertizează: „Limita de ascultat e undeva în jur de patru ore. Iar eu sunt o persoană obișnuită să asculte mult. După patru ore de ascultat pe cineva nu prea mai poți să empatizezi”, a explicat Mare în atelierul susținut pentru adolescenții invitați de AIVImedia.hub.
Seria „Americanii” este unul dintre cele mai cunoscute și de succes podcasturi ale Marei Mărăcinescu. „În Americanii am pornit de la un cântec. Am folosit asta ca pe o „scuză”. A pornit de la o melodie veche de peste o sută de ani, din perspectiva cuiva care a rămas în România și avea partenerul plecat în America. „Era emoționant să-l auzi. A fost o întreagă conjunctură. Era interes și pentru imigrare din partea tuturor”, ne-a mărturisit Mara.
Cum s-a lucrat la „Americanii”
Structura a fost bine stabilită de la început pentru a putea să servească poveștii pe care voia să o spună echipa din care făceau parte Mara, Diana Meseșan și Claudia Câmpean. Jurnalistele au reușit să creeze personajul coletiv: imigrantul plecat spre o lume necunoscută, dar pentru o viață mai bună, a sa, personală, sau a familiei. În funcție de episod ,a fost nevoie și de un narator „care să te poarte prin poveste”.
Sunt sunetistă și am ales această denumire pentru că nu mă simt nici ingineră de sunet, nici artistă. Le combin pe ambele în proiectele mele.
„Episodul despre cântec reflectă experiența noastră de pe teren. Am ajuns în satul de unde știam că e cântecul, am ajuns la primărie. Primarul ne-a pus în legătură cu mai multe persoane. Am ajuns până la urmă în curtea cuiva, iar acolo lumea s-a adunat și povesteam. În timp ce eram acolo mai venea câte cineva și ne spunea varianta lui de poveste. A fost o experiență care am simțit că se poate reda și în sunet”, ne-a spus Mara.
De altfel, proiectul „Americanii” a fost contratimp, pentru că scrierea a avut loc în luna martie, pentru a se obține o finanțare, în iunie a început cercetarea, iar în noiembrie trebuia să aibă deja materialele. Au fost în jur de 40-45 de ore de interviuri, din care echipa a selecționat aproape o oră care să ajute în cele șase episoade.
Planurile de viitor
Mara ne-a dezvăluit că în prezent lucrează la trei podcasturi complexe, de care s-a apucat de aproape un an. Este optimistă că va ieși un produs foarte bun. Mai mult, ne-a vorbit și ce își propune pentru jumătatea de an rămasă din 2020 și anul 2021. „Scopul meu în 2020 și 2021 e să fac podcasturi documentare care sună ca documentarele de pe Netflix. Să fie educativ, entartaining și sunetul să fie maleabil”, a afirmat invitata AIVImedia.hub.
Un material de Radu Eremia
Editare & corectură de Iulia Dromereschi
Layout de Diana Hîncu
Lasă un răspuns