Cadru din filmul „Animal”. FOTO imdb

FFE 2024: „Animal” – Turist în propria viață

După premiera mondială la prestigiosul Festival de Film de la Locarno 2023, filmul grec Animal este mai mult un studiu de personaj care are loc într-un spa plin de turiști străini din clasa de mijloc.


Se vede pe 10 mai la Cinema Union.

În centru o avem pe Kalia (Dimitra Vlagopoulou), animatoare cu experiență, iar pe parcursul filmului observăm cum se raportează aceasta la relațiile cu persoanele din jurul ei și la mediul în care trăiește și muncește.

Filmul face parte din selecția din acest an a Festivalului Filmului European, care se desfășoară în perioada 9-15 mai la București, iar apoi în alte șapte orașe din România și Republica Moldova.

 

Poster „Animal”. FOTO imdb

Kalia și lumea din jurul ei

Filmul urmărește viața Kaliei, personaj interpretat cu măiestrie de actrița Dimitra Vlagopoulou, în contextul în care aceasta lucrează ca animatoare la un complex turistic plin de străini. Secvențele din acest spa sunt conturate într-un mod foarte interesant, astfel încât redau cu multă acuratețe atmosfera comercială, ușor stângace, uneori forțată, din asemenea locuri. Dacă filmul s-ar fi concentrat mai mult pe viața tuturor animatorilor și lucrătorilor din spa, cu siguranță l-aș fi apreciat mai mult.

 


Citește și

OWR.17: Trei promisiuni și o cameră de filmat,

o altă cronică de film scrisă de Carla Pantilie, în cadrul festivalului One World Romania 2024


 

Dar personajul Kaliei nu este atât de de complex. Relațiile pe care le are cu cei din jurul ei sunt destul de superficiale, în mod neintenționat. Exista spațiul necesar pentru a contura toate aceste aspecte, dar a fost folosit într-un mod puțin eficient. Singura parte care ne spune ceva mai mult despre Kalia este când apare Eva (Flomaria Papadaki), o tânără dansatoare de doar 17 ani, de origine poloneză, de care femeia se atașează.

Relația dintre cele două este singura dezvoltată mai în profunzime. În ciuda faptului că acestea interacționează cu o mulțime de alte personaje, în special masculine, am rămas indiferentă la aceste interacțiuni, pentru că nu au adus mare lucru în plus la poveste. Desigur, din punct de vedere emoțional, vedem o oarecare evoluție în ceea ce o privește pe Kalia, dar mijloacele la care regizoarea Sofia Exarchou apelează au fost „la prima mână”, chiar neverosimile pentru mine.

 

O perspectivă importantă

Din punct de vedere tehnic, filmul apelează la niște mijloace interesante, pe care le-am apreciat. Camera este de cele mai multe ori hand-held. Accentuează ideea de intimitate, de exclusivitate chiar, și se integrează armonios în peisajul filmului. Totuși, majoritatea cadrelor sunt tăiate mult prea devreme. Devine deranjant la un moment dat, cel puțin pentru mine. Astfel, a devenit din ce în ce mai greu să analizez anumite părți din film, totul fiind tăiat atât de brutal.

 

Cadru din film. FOTO mubi

O tehnică interesantă de care se folosește filmul este utilizarea unor prim-planuri când ne este prezentată Eva. Într-un fel pregătesc terenul pentru ceea ce urmează să se întâmple. De exemplu, un cadru larg unde vedem mai mulți dansatori repetând o coregrafie, este urmat de un prim-plan cu Eva, înainte de a descoperi relația de prietenie pe care o va dezvolta cu Kalia.

 


Încurajeaz-o pe Carla să scrie mai des:



 

Recunosc, nu este ceva extraordinar, dar filmul în sine este destul de simplu din punct de vedere tehnic, așa că pentru mine a reprezentat ceva în plus. Am apreciat că acest personaj nu a fost pur și simplu „aruncat” în poveste. În schimb, a avut o oarecare introducere graduală la nivel vizual.

 

Animal m-a captivat prin cadrele din interiorul complexului turistic.

 

Acestea au fost bine echilibrate și au avut o atmosferă autentică. Aș fi preferat ca acesta să fie punctul central al filmului, nu viața Kaliei. Totuși, nu pot să nu apreciez modul în care actrița Dimitra Vlagopoulou a gestionat acest personaj. Astfel, a câștigat un binemeritat premiu pentru interpretare la Festivalul de Film de la Locarno (ex-aequo cu Renée Soutendijk din filmul Sweet Dreams, care face de asemenea parte din selecția Festivalului Filmului European din acest an).

 


O cronică scrisă de Carla Pantilie (co-coordonatoarea departamentului #cinematics)

Editare și corectură: Iulia Dromereschi

Layout: Alexandra Pătrașcu

2
Carla Pantilie
Sunt Carla, am 17 ani și sunt din Câmpina. Sunt pasionată de artă în toate formele ei, în special de cinematografie. Atunci când nu mă uit la filme, citesc sau scriu :)