PoveȘtiri de Cartier | Fantasme și dragoni într-un apartament din Berceni

În februarie 2021, zece jurnaliști voluntari din cartierele Berceni, Drumul Taberei și Militari au pornit într-o aventură documentară. Își doresc să scoată la iveală #PoveȘtiriDeCartier, cum am numit proiectul nostru editorial, să cunoască și să ducă mai departe fețe noi (sau vechi, cu o nouă poleială) din cartierele vizate, și să îndemne și pe locuitorii din aceste cartiere să scrie la redacție și să-i cheme să le spună poveștirile.

Dacă aveți un loc favorit, o persoană dragă, o afacere de cartier, o cafenea cu personalitate, un teatru sau un cinematograf istorice, dacă ați văzut o serie de graffiti care v-a atras atenția, sau vă place să vă plimbați într-un parc bucureștean, dați de știre și livrăm o poveștire.

Ilustrație originală (c) Maria Dumitrescu

Dacă ar fi să te întrebe cineva ce te aștepți să găsești în adâncurile Berceniului, în zona în care blocurile renunță la altitudine și fac loc caselor cu garduri și curți, te-ai gândi vreodată la dragoni sau la nave spațiale? Te-ai gândi la fantasme și la povești stranii, desprinse parcă din realitate? Căci asta am găsit atunci când am vizitat-o pe Andreea Sterea în apartamentul din care coordonează Crux Publishing, editura pe care a înființat-o în 2014, alături de Șerban Andrei Mazilu.

Andreea s-a născut la Constanța, apoi a plecat să studieze la Cluj, unde a și rămas timp de câțiva ani. După aceea, din dorința de a fi mai aproape de familie și în căutare de mai multe posibilități, s-a mutat în București. Acum locuiește în Berceni. S-a acomodat destul de bine în cartier, deși îi este uneori dor de Sectorul 3, unde a stat înainte în chirie, pentru că avea parte de mai multe spații verzi, în timp ce aici mirosul care predomină cel de cauciucuri arse. Cel mai apropiat parc de care știe se află tocmai la Tineretului, zonă pe care Andreea nu o consideră parte din cartier. Alte lipsuri pe care le simte sunt localurile și librăriile. Se gândește că dacă și-ar dori vreodată să facă o lansare de carte mai aproape de casă nu ar avea unde.

Foto din arhiva personală a Andreei Sterea

Povestea Crux Publishing a început în 2014 și a debutat oficial în 2015, la primul târg de carte Final Frontier. Totul a început dintr-o ambiție comună a Andreei și a lui Șerban Andrei Mazilu (autorul seriei Cronici din Voss) de a se axa pe scriitorii români de science-fiction și Fantasy, aceștia fiind destul de slab reprezentați la noi în țară. Dincolo de dedicarea pentru nișa literară pe care și-au ales-o, încearcă să ofere prin Crux și un soi de profesionalism pe care în alte părți îl găsești mai greu. Nu publică mult, deoarece țin să aleagă scriitori de calitate, cărora să le ofere servicii complete, la standarde europene. Aceștia sunt recompensați pe măsură, primesc cât de multă promovare se poate și beneficiază de editare profesionistă. Echipa este una restrânsă, iar toată lumea implicată în proiect, de la editori și până la ilustratori, face asta din pasiune, nu ca un full-time job. Cu alte cuvinte, așa cum spune și descrierea de pe site-ul lor, Crux Publishing este o editură altfel cu o echipă de oameni altfel.

Fie că este vorba de târguri mari de carte precum Gaudeamus, sau de evenimente mai nișate, precum Final Frontier sau Eastern European ComicCon, Crux Publishing este prezentă de fiecare dată, aducându-și cărțile și autorii în contact direct cu cititorii. Așa am ajuns să îi cunosc și eu. Am dat de ei prin 2017, în cadrul unui târg ceva mai restrâns, înghesuit într-un local din București. M-au intrigat din prima clipă în care le-am zărit coperțile. Am cumpărat atunci două volume subțiri ce încă tronează pe raftul cu cărți de deasupra biroului meu. Erau Ceasul Fantasmelor de Ovidiu Crâznic și Povestiri de la marginea realității de Dan Rădoiu. Au urmat multe alte întâlniri cu standul Crux pe la diverse alte evenimente. Și multe alte cărți, printre care și câteva ce mi-au ajuns aproape de inimă, dintre care aș nota, în mod special, seria lui M. M. Țara, Baladele Nlithiei, care a reaprins în mine o dragoste de Fantasy pe care începusem să o pierd.

S-ar putea să nu dai foarte des peste titlurile lor pe rafturile librăriilor fizice, deoarece experiența i-a învățat că le merge mai bine dacă se bazează pe evenimente și vânzări online, beneficiind și de o comunitate de clienți fideli. Așa se face și că în anul 2020 nu le-a fost afectată atât de mult activitatea, ba, din contră, chiar le-au crescut vânzările. Andreea se mândrește cu faptul că pandemia a făcut să se adeverească ceva ce ea prevedea încă din 2008, anume că munca de acasă și cumpărăturile online reprezintă viitorul.

Atunci când nu este director executiv și editor-șef la Crux Publishing, Andreea Sterea este copywriter la o firmă de digital marketing din București, iar dacă nu citește tonele de manuscrise ce ajung la editură, are o dietă literară variată. Își alege cărțile în funcție de starea în care se află, jonglând între genuri. Uneori poate citi în paralel poveștile tensionate și întunecate ale lui Stephen King și delicioasele satire politice ale lui Radu Paraschivescu. Dincolo de toate, locul său preferat de evadare prin lectură se află în cărțile polițiste, în genul noir și în thriller.

Andreea susține cu optimism că prejudecățile cititorilor față de nișa science-fiction și Fantasy au început de ceva timp să se risipească, mulțumită unor fenomene precum Urzeala Tronurilor, însă acestea continuă să existe. Li se mai adaugă și reticența tragică a oamenilor față de cărțile scrise de români, fiind probabil traumatizați de bibliografia impusă în școli. Pornind tocmai de la această problemă, în urmă cu câțiva ani, Andreea a făcut un experiment. În cadrul târgului Femei pe Mătăsari, a învelit coperțile unor cărți în hârtie de ziar, pentru a ascunde titlul și autorul. Trecătorii erau rugați să citească o pagină sau două și să dezbată puțin pe baza lor. Nimeni nu și-a dat seama că erau cărți scrise de români, dovedind că nu mai este nicio diferență între literatura românească de astăzi și cea de afară. Din fericire, cititorii încep încetul cu încetul să renunțe în sfârșit la stereotipuri și idei preconcepute. Dacă în 2015, când lua naștere Crux Publishing, se întrebau cu teamă unde aveau să publice ei autori români de science-fiction pe o piață mică și deja suprasaturată de autori străini, astăzi nu își mai pun astfel de probleme.

De-a lungul timpului, orizonturile editurii s-au mai lărgit, părăsind ocazional nișa aleasă pentru a publica și literatură transgresivă, satiră sau chiar și filosofie; însă majoritatea titlurilor au rămas în sfera în care s-au consacrat. În perioada următoare, Crux Publishing pregătește cel puțin trei noi titluri și va fi prezentă toată luna martie la târgul de carte online Gaudeamus. Vor fi acolo cu cărți, pachete și diverse evenimente. Cărțile lor le poți comanda oricând online de la majoritatea librăriilor, de pe site-ul Cruxed.ro, unde poți afla mai multe despre ei.

Așadar, dacă ești dornic să te scufunzi în povești cutremurătoare, printre dragoni și asasini, în tărâmuri medievale sau în adâncul spațiului, să guști din realități în care nimic nu este ceea ce pare, Andreea și restul echipei Crux Publishing ți-au pregătit o armată de cărți în care poți găsi toate acestea și multe altele.

Ilustrație din seria de autor Florin Pîtea. (c) Tudor Popa

Curioși ce-i cu motanul steampunk? Vreți să aflați de-i este bine sau rău? Clic și bine ați venit în lumea Cărții cu scoarțe de argint, fermecate!


Materialul pe care l-ați citit face parte din seria documentară #PoveȘtiriDeCartier și a fost scris de Rareș Dinu, jurnalist voluntar AIVImedia.hub. Editarea și corectura aparțin coordonatorilor proiectului, iar fotografiile nemarcate au fost făcute de Rareș în timpul documentării și aranjate folosind programul Canva. Acest proiect-pilot s-a desfășurat cu sprijinul Funky Citizens.

5

Comentează