Iulia Gogănău FOTO Arhivă personală

PoveȘtiri de Cartier | Un business cu și despre pălării

În februarie 2021, zece jurnaliști voluntari din cartierele Berceni, Drumul Taberei și Militari au pornit într-o aventură documentară. Își doresc să scoată la iveală #PoveȘtiriDeCartier, cum am numit proiectul nostru editorial, să cunoască și să ducă mai departe fețe noi (sau vechi, cu o nouă poleială) din cartierele vizate, și să îndemne și pe locuitorii din aceste cartiere să scrie la redacție și să-i cheme să le spună poveștirile.

Dacă aveți un loc favorit, o persoană dragă, o afacere de cartier, o cafenea cu personalitate, un teatru sau un cinematograf istorice, dacă ați văzut o serie de graffiti care v-a atras atenția, sau vă place să vă plimbați într-un parc bucureștean, dați de știre și livrăm o poveștire.

Ilustrație originală (c) Maria Dumitrescu

 

Iulia Gogănău locuiește în cartierul Berceni. A fost conștientă de înclinația pe care o avea spre artă dintotdeauna, însă nu și-a exploatat latura artistică așa cum și-ar fi dorit. A ales să studieze cibernetica, considerând, la acea vreme, că o carieră în IT ar fi fost mai potrivită pentru ea.

De la pasiunea pentru desen a mers spre articole vestimentare pentru păpuși la vârsta de zece ani, apoi a extins acest proces de confecționare chiar în propria garderobă. Tot cu o formă de artă s-a intersectat și când a studiat vioara timp de opt ani. Acum urmează un master în advertising, pentru că simțea nevoia să își hrănească pasiunea pentru artă într-un mod diferit. Și a avut curajul să pornească pe un drum propriu care să înglobeze toate direcțiile în care funcționează talentul său – confecționarea pălăriilor.

De ce? Pentru că și-a dorit, la un moment dat, o pălărie tip pescar, însă nu reușea să găsească mărimea potrivită pentru ea. Acesta a fost declicul – nu pentru orice Mărie se găsește o pălărie. Dacă nu găsești dimensiunea potrivită, riști să rămâi în capul gol.

 

Ilustrație originală de Maria Dumitrescu (Colegiul de Artă „Nicolae Tonitza”)

 

A început să dezvolte trei tipare diferite, fiecare cu patru mărimi. Diferență constă în bor – la unele pălării este mai îngust, iar la altele este mai mult material. De aici și ideea de a le face personalizate. Întregul business a primit numele de This used to be…, nume bazat pe conceptul de upcycling: fiecare pălărie a fost înainte un articol diferit (pentru că materialele provin de la perechi de blugi, draperii, fețe de masă, rochii, etc.). Conceptul de reciclare creativă este un mod prin care poți realiza articole vestimentare folosindu-te de materiale reziduale sau produse inutile, pentru a crea unele de o valoare semnificativ mai mare. Logo-ul este compus din trei forme geometrice de bază: cercul reprezintă articolul inițial, pătratul materialul desfășurat (după ce se descoase articolul de îmbrăcăminte pentru a maximiza dimensiunea materialului), iar triunghiul reprezintă produsul final: pălăria.

A încântat-o ideea de modă sustenabilă, de aceea a preferat să lucreze cu articole vestimentare second hand. Plusul când lucrezi astfel este că îți poți pune imaginația la contribuție și mereu va exista un flux de idei.

Iulia și-a creat un magazin pe Etsy, dar și un cont pe Instagram, unde povestește mai multe despre business-ul cu pălării. Descrie, cu lux de amănunte, întregul proces de creație. Până și ambalajul este 100% biodegradabil, mergând pe aceeași linie de sustenabilitate. Așa cum spune ea, „Țin destul de mult la acest aspect, pentru că această atitudine mi-ar plăcea să o adopte și brandurile de la care îmi achiziționez articole.

Fotografie din arhiva personală a Iuliei Gogănău

Dacă ar fi să aleagă două lucruri pe care le-a învățat din această experiență, ar începe cu faptul că lumea, în opinia ei, ar arată mai frumoasă dacă oamenii nu și-ar mai pune piedici și ar da frâu imaginației, aplicându-și ideile, oricât de nebunești ar fi. Totodată, în tot acest proces de creație și comercializare a realizat cât de mult contează improvizația și adaptabilitatea, pentru că 10% este planificare și 90% improvizație. Totul se învață din mers.

Desigur că planuri de viitor există. Se gândește să păstreze This used to be… ca pe un hobby, fiind preocupată de activitatea profesională. Totuși, își dorește să creeze o anumită identitate vizuală pentru pagina de Instagram, ce poate conferi un plus în momentul în care există un potențial client. Ca până acum, își dorește să nu fie doar un magazin de pălării, ci un mic catalizator în schimbarea atitudinii oamenilor legat de mediul înconjurător și modă. Promite că va păstra procentul de 50% pentru postările despre produs și 50% cu informații despre schimbarea climatică, industria modei și soluții.

Iată doar câteva dintre modelele de pălării pe care le-a confecționat Iulia de-a lungul timpului–


Materialul pe care l-ați citit face parte din seria documentară #PoveȘtiriDeCartier și a fost scris de Casiana Dumitrașcu, jurnalistă voluntară AIVImedia.hub. Editarea și corectura aparțin coordonatorilor proiectului, iar fotografiile fac parte din arhiva personală a Iuliei Gogănău. Acest proiect-pilot s-a desfășurat cu sprijinul Funky Citizens.

2