PoveȘtiri de Cartier | Sus Masca, jos pălăria!

În februarie 2021, zece jurnaliști voluntari din cartierele Berceni, Drumul Taberei și Militari au pornit într-o aventură documentară. Își doresc să scoată la iveală #PoveȘtiriDeCartier, cum am numit proiectul nostru editorial, să cunoască și să ducă mai departe fețe noi (sau vechi, cu o nouă poleială) din cartierele vizate, și să îndemne și pe locuitorii din aceste cartiere să scrie la redacție și să-i cheme să le spună poveștirile.

Dacă aveți un loc favorit, o persoană dragă, o afacere de cartier, o cafenea cu personalitate, un teatru sau un cinematograf istorice, dacă ați văzut o serie de graffiti care v-a atras atenția, sau vă place să vă plimbați într-un parc bucureștean, dați de știre și livrăm o poveștire.

Ilustrație originală (c) Maria Dumitrescu

 


De peste 30 de ani, Teatrul Masca reprezintă singura instituție teatrală cu acest profil. Aici, expresia și gestul sunt două dintre cele mai importante instrumente ale unui actor, fără de care teatrul de stradă și non-verbal nu ar fi niciodată la fel.

În mijlocul cartierului Militari, înconjurat de blocuri comuniste, se află unul dintre cele mai nișate teatre ale Capitalei: Teatrul Masca. Fondată în 1990 de către Anca Dana Florea și Mihai Mălaimare, instituția de cultură a venit ca răspuns la nevoia de schimbare și noutate în contextul artistic din acel moment. Pornită ca inițiativă privată, în doar câteva luni s-a demonstrat sustenabilitatea ei și astfel Teatrul Masca a devenit instituție subvenționată, în subordinea Ministerului Culturii. Specific este profilul său, fiind singurul teatru de gest, pantomimă și expresie corporală din România.

FOTO Teatrul Masca / masca.ro

Până în prezent, teatrul a urmărit două direcții de dezvoltare: teatrul de stradă și spectacolele non-verbale. Prima direcție constă într-o paletă largă de spectacole: clovni, commedia dell’arte, teatru medieval, marionete mari și statui vivante, cu actori ce folosesc moduri de expresie diverse: jonglerie, clovnerie, acrobație, instrumente muzicale, canto, pantomimă. Cea de-a doua direcție a urmărit adaptări ale marilor opere dramatice într-o manieră în care nu cuvintele ocupă rolul principal, ci actorul.

La început a fost gestul

Întreaga istorie a înființării teatrului, cât și evoluția lui în primii 20 de ani de activitate sunt prezentate în detaliu în cele două volume La început a fost gestul, scrise de cei doi fondatori (n. red. în februarie 2020, stocul de la editura TracusArte este epuizat, iar cartea se găsește spre deloc inclusiv la anticariate). Încă de la început, teatrul a participat la numeroase concursuri internaționale, unde atât teatrul cât și actorii săi au câștigat premii importante, reprezentând cu succes România pe plan mondial.

FOTO Teatrul Masca / masca.ro

De menționat sunt două realizări importante: în 1992, la Festivalul Internațional de Teatru de la Cairo, Mihai Mălaimare a primit premiul pentru cel mai bun actor în rol principal, în spectacolul „A murit moartea, măi!”. De asemenea, în 2015 președintele Klaus Iohannis a conferit Ordinul „Meritul Cultural” în grad de Ofițer Teatrului Masca, cu ocazia sărbătoririi a 25 de ani de la înființare.

Caietele Masca

Din inițiativei directoarei Anca Florea, Caietele Masca au apărut pentru prima dată în decembrie 2016, editate de criticul de teatru Cristina Modreanu și în conceptul grafic al Mariei Drăghici. Publicația teatrală a propus o perspectivă teoretică și istorică asupra conceptelor artistice pe care Teatrul Masca și-a fundamentat întreaga activitate. Pe de altă parte, Caietele au și rolul de a arhiva activitatea teatrului de la origini și până în prezent, prin prezentarea informațiilor, fotografiilor și comentariilor legate de spectacolele teatrului. Practic, se urmărește impactul pe plan artistic al unui teatrul marginalizat al scenei românești, atipic dar extrem de valoros tocmai datorită acestui fapt. Mai mult, publicația trimestrială include și opinia unor specialiști din alte domenii sau a unor personalități internaționale, tocmai pentru a marca extinderea activității și cercetării Teatrului Masca în plan internațional.

Primul număr a avut tema OUTDOOR, iar cel de-al doilea număr, lansat în martie 2017, MASCA. În mai 2020, caietele au căpătat o variantă digitală, odată cu lansarea platformei online caietelemasca.ro, care sunt, începând cu numărul 11, exclusiv online. Tot pe această platformă este prezentă și o bibliotecă digitală de specialitate, cu numeroase cărți scrise de directorul fondator al teatrului, actorul Mihai Mălaimare.

Adaptarea la online

Teatrul Masca s-a numărat printre instituțiile de cultură care s-au adaptat rapid la întreg contextul pandemic actual, în special la mutarea activității artistice în online. Încă de la începutul pandemiei, teatrul a încărcat pe canalul său de Vimeo diverse materiale din arhiva teatrului. Astfel, în perioada izolării, sub deviza #împreunăonline, au putut fi urmărite spectacole precum: Arca lui Lenin, Gardienii se întorc, O noapte furtunoasă, Oglinda, A murit moartea, măi!, Clovnii sau Pierrot Lunatecul. Teatrul și-a făcut simțită prezența chiar și în cadrul celei de-a 30 ediție a Festivalului Național de Teatru, cu spectacolul Actorul

FOTO Teatrul Masca / masca.ro

Nici în cazul noilor proiecte online teatrul nu a dat înapoi, lansând la finele lui 2020 spectacolul-film exclusiv online Ce greu e să vorbești despre tine, un text colectiv bazat pe interviuri conduse de Cristinel Dâdăl și Mihai Mălaimare, ce au urmărit biografiile personajelor dintr-un spectacol nonverbal care nu a avut încă premiera. Sub forma unei călătorii cu trenul, zece oameni de toate vârstele își povestesc viața, o viață care bate filmul.

Aniversarea de 30 de ani

Pe 24 mai 2020, teatrul a împlinit 30 de ani de activitate, eveniment desfășurat exclusiv online, marcat prin lansarea platformei online a Caietelor Masca și a unui album aniversar: Teatrul Masca – 30 de ani în imagini. Totuși, pentru o astfel de aniversare era nevoie și de un spectacol unic, în stilul caracteristic al teatrului, și astfel a apărut spectacolul-gală Statuile mele, în două părți: partea I – Bronz și partea a II-a – Nisip. Evenimentul l-a avut drept amfitrion pe directorul fondator, Mihai Mălaimare, care, folosindu-se de cele două texturi, bronz și nisip, rememorează unele dintre cele mai importante apariții pe sfânta scândura a teatrului, după cum chiar actorul menționează:

Statuile mele” este un spectacol-gală, în două părți. În cuprinsul acestora, vă invit să (re)descoperiți câteva dintre personajele care au respirat, timp de 30 de ani, prin intermediul aplauzelor de la spectacolele Teatrului Masca. Unora dintre ele le-am dat viață ca actor, pe altele le-am sculptat în trupurile și sufletele actorilor mei, ca regizor. Acum le veți cunoaște așa cum nu vi le-ați imaginat niciodată. Unele dintre ele vor fi prăfuite, altele vor vorbi greoi și împleticit, toate se vor mișca încet, alcătuind împreună un balet mecanic de nisip și bronz. Și toate vă vor privi adânc, greu, de departe. Ca și cum ar fi… și chiar sunt statui!

Astfel, acest spectacol reprezintă cartea de vizită a Teatrului Masca, reunind personaje din spectacole precum Vicleniile lui Scapino, Nastasia, Cafeneaua sau Comedia Erorilor.

Școala de Teatru Gestual Masca

O altă inițiativă inedită a Teatrului Masca este STGM, sau Școala de Teatru Gestual Masca, unde profesori sunt chiar actorii teatrului, specializați pe diverse meșteșuguri. Astfel, printr-o serie de workshopuri practice și sesiuni de pregătire, copiii, tinerii și viitorii profesioniști din domeniul artelor spectacolului vor putea deprinde toate aceste calități necesare oricărui actor, indiferent de profilul teatrelor în care vor activa.


Materialul pe care l-ați citit face parte din seria documentară #PoveȘtiriDeCartier și a fost scris de Cezar Barbu, jurnalist voluntar AIVImedia.hub. Editarea și corectura aparțin coordonatorilor proiectului, iar fotografiile sunt preluate de pe site-ul oficial al Teatrului Masca. Acest proiect-pilot s-a desfășurat cu sprijinul Funky Citizens.

5

Comentează