GHID | Primul meu home studio

Te salut! Eu sunt David Gheată și astăzi voi fi mentorul tău în pregătirea primului tău home studio!

Prietenii tăi mi-au spus la o apă minerală că ești talentat și că știi să cânți la [insert instrument here]. Hai să-ți spun un lucru: știu că îți iei filme despre cum vei ajunge un superstar, despre cum o să aduni câte un stadion de oameni că să te asculte și cum Tudor Chirilă o să cânte în deschidere pentru tine (și la sfârșit îți va cere și autograful). Îmi pare rău să te dezamăgesc, dar nu ești special. Mai devreme sau mai târziu, fiecare dintre noi își dă seama că mai e mult până departe și ori ne lăsăm, ori ne ajustăm obiectivele la ceva mai accesibil nouă, ca să putem face primul pas.

Dacă citești acest articol, înseamnă că, probabil, faci parte din a doua categorie de oameni, cei care nu au renunțat la pasiunea lor. Felicitări! Și eu mă număr printre ei, iar pentru mine, primul pas a fost să îmi dau seama că există numeroase mijloace prin care pot să-mi promovez muzica în mediul online. Aceeași părere o au și băieții de la The Kryptonite Sparks, cărora Alex (un prieten care m-a ajutat să postez articolul) le-a luat un interviu aici.

ABONEAZĂ-TE LA CANALUL YOUTUBE AL MEDIA.HUB AICI

Ca producător, DJ și compozitor de muzică de interfon, pot spune că am primit numeroase acorduri și solo-uri înregistrate cu telefonul, care se auzeau atât de nasol încât am decis să le samplez și să le transform în beaturi de trap. Am să-ți dau un sfat: dacă vrei să mai adaugi niște zeamă la compot (cum spune Grasu XXL) și să sune bine, aparatură ta va avea nevoie de un mic upgrade.

De altfel, nu te condamn; poate că ai vrut să dai o șansă echipamentului profesional, dar te-au intimidat gama largă de produse și mai ales prețurile, sau poate că pândești de ceva vreme ofertele și nu știi ce să alegi, ca să fii sigur că scoți un sunet ok.


Articolul asta este scris exact pentru cei care urmăresc să „scoată un sunet OK”. Nu vei atinge niciodată nivelul unui studio profesionist, dar va fi oricum mult peste filmarea/înregistrarea cu telefonul. Ca student, am cunoscut greutățile prin care trec ținerii artiști – am ținut și eu regim de pâine cu parizer că să-mi pot lua ce aveam nevoie, așa că mă voi îndrepta mai ales spre opțiunile low-budget, adică minimul de care ai nevoie ca să scoți un sunet bunicel, cu prețuri și tot ce trebuie. Un alt aspect demn de menționat este că bună parte din echipamentul meu a fost luat second hand și le recomand tuturor celor care sunt mai „strâmtorați” să procedeze la fel, în măsură în care găsesc oferte second pentru ceea ce caută.

Notă privind instrumentele

Cel mai convenabil lucru la instrumentele care apar în ziua de azi este că bună parte din ele pot fi înregistrate (teoretic, așa cum vom vedea imediat) folosind un cablu și atât. Se numesc instrumente electronice și deși există o întreagă dezbatere dacă sunt sau nu potrivite pentru studiu și exersat, cert este că pentru multe persoane ele reprezintă o variantă mai accesibilă, mai portabilă, mai silențioasă și mai ușor de înregistrat față de corespondentul lor acustic. 

Deoarece nu am bani sau spațiu pentru un pian cu coadă și nici opt microfoane ca să pun pe fiecare tobă, dar am vecini dispuși să inventeze noi ritmuri la calorifer de fiecare dată când mă aud, am considerat că cea mai bună opțiune pentru mine este să merg pe mâna tehnologiei și să trag un singur cablu de la instrument la laptop dacă vreau să înregistrez ceva. Cu toate astea, la sfârșitul zilei depinde foarte mult de condițiile în care se află fiecare persoană care își propune să înregistreze o piesă.

Ce ne interesează este următorul aspect: pentru un instrument acustic vei avea nevoie întotdeauna și de un microfon ca să poți înregistra, în timp ce pentru cele electronice vei avea nevoie doar de un cablu și (preferabil) de o interfață audio. Este important să conștientizezi că nevoile tale în materie de aparatură vor fi diferite în funcție de tipul de instrument pe care urmează să-l înregistrezi.

Cum înregistrez?

Sincer să fiu, nu mă mândresc cu cablul meu vechi de la 1900 toamna, puțin rupt într-o parte și ușor ruginit în cealaltă. Chiar și așa, ăsta nu e un motiv pentru tine, cititorule, să nu fii un meseriaș adevărat și să nu-ți urmezi menirea de a călca pe urmele lui B.B.King!

Pentru început, toate instrumentele electronice vor avea nevoie de un cablu cu două jackuri de 6,35 mm – un capăt va intra în mufa de căști a instrumentului, iar celălalt în interfața audio. Al doilea lucru pe care trebuie să-l știi despre cabluri este că ar fi de preferat să nu fie niciodată mai lungi decât este nevoie, deoarece calitatea sunetului se va pierde cu cât acesta va fi mai lung.

În principiu, ele se găsesc pe piață sub denumirea de „cablu de instrument”. Sfatul meu este să încerci întotdeauna să folosești produse de calitate de la branduri de încredere; dacă folosești chinezării, s-ar putea ca și înregistrarea ta să sune a chinezărie.

Printre cele mai cunoscute branduri de chitare este Fender, iar unul dintre cablurile de calitate si accesibile vine chiar de la ei. Îl puteți găsi accesând linkul acesta.

Ai văzut vreodată o Dacia 1300 să concureze la cursele de Formula 1? Nici eu. Dar cam așa sună înregistrările făcute cu telefonul sau cu mufa de microfon a PC-ului atunci când le compari cu celelalte melodii înregistrate cum trebuie pe platforme precum Soundcloud sau Youtube.

Până și în industria muzicii de interfon, competiția este extrem de acerbă, iar pretențiile sunt tot mai mari pe măsură ce restaurantele se închid și comenzile de pizza cresc. Din acest motiv, m-am hotărât să folosesc o interfață audio profesională conectată prin USB, cu o rezoluție de 24 biți/192 kHz, care îmi permite să înregistrez sunete la cea mai înaltă calitate. În plus, interfața are phantom power, ceea ce înseamnă că poate fi folosită ca o sursă de alimentare necesară pentru majoritatea microfoanelor cu condensator (adică cele mai profi de pe piață). Poate că cel mai important aspect îl reprezintă preamplificatorul încorporat, care permite potențarea sunetului atât din punct de vedere al volumului, cât si al calității.

Sună complicat? Nu te speria! Am găsit soluțiile perfecte pentru tine, fiecare cu cate o mufă pentru microfon și una pentru instrument. Cele mai populare două variante sunt Steinberg UR12 și Focusrite Scarlett Solo 3rd gen. Singura diferență dintre cele doua modele este faptul că Focusrite Scarlett Solo, fiind un model mai nou, este și mai compact, în schimb ambele interfețe au fost construite să reziste, având o carcasă de metal despre care n-aș fi surprins să descopăr ca e antiglonț la cât de grea e.

Pentru cei care au o trupă, recomand o interfață cu mai multe „găuri” pentru înregistrarea simultană a instrumentelor; din aceeași serie și cu aceleași specificații, aș spune că Steinberg UR22 Mk2 și Focusrite Scarlett 2i2 3rd gen permit înregistrarea simultană fie a două microfoane, fie a două instrumente, sau a unui microfon și a unui instrument, cum fac și variantele de mai sus. În principiu, cu cât cifrele din numele produsului sunt mai mari, cu atât aparatul va avea mai multe funcții, așa că dacă ești dispus să investești în echipament, poți să cauți de la aceleași branduri și modele cu mai multe mufe sau care să poată fi conectate la mai multe boxe în același timp.

Să presupunem că n-ai fi suficient de cool cât să cânți la o chitară electrică și încă încerci să impresionezi gagici cântând „Praf de stele” și „Apă de izvor” la o chitară acustică; sau că, dimpotrivă, trăiești într-un palat și ai suficient spațiu pentru un pian cu coadă, dar nu ai cu ce să-l înregistrezi. Sau poate pur și simplu ești solist și nu găsești mufă de output a corzilor vocale.

Indiferent de situație, cert este că vei avea nevoie de un microfon bun că să înregistrezi. Câteva mențiuni de care ar trebui să ții cont când îți alegi microfonul:

  • Microfoanele pot fi dinamice (sunt bune mai ales pentru live-uri, rezistă mai bine la sunete mai puternice) sau microfoane cu condensator (sunt folosite de obicei în studiouri, sunt mult mai sensibile și mai exacte în captarea sunetului)
  • Cele cu condensator vor avea nevoie de o sursă de energie, fie printr-o interfață audio sau direct prin USB
  • Daca sunt folosite alături de o interfață audio, vei avea nevoie și de un cablu XLR precum e cel de aici.

Recomandarea mea este ca, pentru studio, să alegi un microfon cu condensator care să fie folosit alături de o interfață audio, pentru că vei avea mai multe opțiuni cu privire la sunet iar preamplificatorul interfeței chiar ajută (microfoanele care se conectează direct prin USB au incluse un preamplificator mult mai slab).

Un model popular printre începători, care oferă un sunet clar la un preț accesibil este Audio-Technica AT2020, disponibil și în varianta pentru USB.

Dacă vrei să mergi un nivel mai sus și să vezi care-i standardul în materie de echipament profesionist, îți recomand să încerci Shure SM 7 B, iar dacă te hotărăști totuși asupra unui microfon pe care să-l poți folosi și live, cel mai cunoscut model este Shure SM 58 LC.


Pas opțional. Controllerul MIDI

Pasul opțional este pentru cei care nu se mulțumesc cu talentele și instrumentele convenționale și ar vrea, spre exemplu, să cânte la butoaie de inox sau la polizor așa cum făceau (aparent) băieții de la Sistem.

Poți sta liniștit! Anulează comanda de la Dedeman și pune vinul înapoi în butoi pentru că, surpriză sau nu, aproape niciunul dintre acele sunete n-au fost înregistrate live cu microfonul. Toți artiștii de muzică electronică folosesc un controller MIDI, adică o claviatură care se conectează la calculator și care te va ajuta să iei un sunet și să-l pui pe orice notă sau ritm vrei. Pe calea aceasta se realizează percuția la butoaie sau, de ce nu, melodiile pe voci de animale. Un alt avantaj este că poți folosi un controller MIDI ca să simulezi instrumentele pe care nu le ai și pe care nu le poți înregistra folosind aparatele de mai sus.

Fără să am foarte multă experiență în materie de muzică electronică, pot spune că AKAI Professional MPK Mini MK3 e alegerea perfectă dacă îți trebuie un solo de bass când nu ai o chitară bass (sau dacă vrei să faci un beat simplu din orice sunet obscur care îți place cum sună).

Concluzii. Ce urmează?

Felicitări! Acum că ai achiziționat tot ce ai nevoie pentru studioul tău, nu mai rămâne decât să-ți iei concediu câteva luni sau să-ți îngheți anul de facultate ca sa scoți 1 (una) piesă.

Majoritatea interfețelor audio vor veni cu un program (numit DAW= Digital Audio Workstation) pe care îl vei putea folosi că să editezi/mixezi sunetul și înregistrările, dar depinde numai de ține să descoperi ce aplicație ți se potrivește, care dintre ele e mai ușor de înțeles și de învățat.

Ar fi bine să te interesezi și de niște monitoare/căști care să poată reda sunetul cât mai aproape de calitatea lui originală (degeaba înregistrezi la cea mai bună calitate dacă folosești căștile de la telefon pentru că greșelile vor fi mult mai greu de sesizat și corectat). Aici mă las învins și recunosc că de când mă înregistrez, n-am folosit decât căștile the t.bone HD 200, pe care le-am primit odată cu pianul. Sunt confortabile și izolează bine sunetul, astfel încât să nu deranjeze și să nu fii deranjat, dar e posibil să existe și opțiuni mai bune pe piață la același preț.

Ultimul sfat pe care ți-l mai dau: nu te intimida, pentru că totul se învață și nu e chiar atât de complicat să folosești aparatură de nivelul asta. Stai geană pe oferte și fii consecvent în urmărirea pasiunii tale!

Sursa pe foto

*Ajută-l pe David Gheată să devină din producător de muzică de interfon producător de muzică de lift!

 🛒 Dacă ai intenții serioase să-ți construiești un home studio, folosește linkurile atașate în acest articol ca să cumperi aparatura de care ai nevoie și un procent din cumpărăturile făcute se va întoarce către redacția AIVI media.hub. Îți mulțumim!


Alex Căjvănean este unul dintre cei doi coordonatori ai departamentului #creativ – muzică. S-a alăturat media.hub în 2020 și a fost o prezență constantă, cu idei, materiale și implicare, în fiecare demers al nostru. Una dintre realizările deosebite ale departamentului a fost și Concertul de (ne)Crăciun, pe care îl puteți încă asculta și îl puteți urmări pe Alex interpretând la pian bucăți deosebite și acompaniamente true. Puteți dona în continuare urmând indicațiile din descriere.

Concept & text: Alex Căjvănean

Editare: Radu Eremia. Corectură & Canva: Iulia Dromereschi

6

1 comentariu