F-SIDES Cineclub #7. La granița dintre comedie și orice altceva

Deși un asemenea titlu pare a promite o experiență care să te țină cu zâmbetul pe buze în cea mai mare parte a vizionării, Sex Is Comedy nu este o comedie. Filmul nu îți va da prea multe motive de râs. În schimb, îți va oferi multe alte lucruri la care nu te-ai aștepta vreodată.

Regizoarea Catherine Breillat păstrează elementele umoristice cât mai plate și absurde. În cea mai mare parte, este un film ușor de urmărit, asemeni unei comedii, dar nu stârnește prea multe hohote. Ba chiar are momente tensionate, care îl fac să alunece ușor în teritoriul dramei. În esență, filmul nu este nici despre sexualitate, ci despre arta filmului, despre procesul de creație și jocurile de putere ce se desfășoară pe platoul de filmare.

În rolul principal o avem pe Jeanne (interpretată de Anne Parillaud), o regizoare exigentă și perfecționistă, a cărei principală strădanie este manipularea a doi actori fără chimie, ale căror nume nu sunt dezvăluite, pentru a putea filma scene de dragoste cât mai autentice. Aceasta poate fi văzută ca un alter-ego al lui Breillat însăși, întrucât cariera sa de regizoare și scriitoare se remarcă printr-o puternică fascinație pentru sexualitate și intimitatea relațiilor trupești. Jeanne își conduce atât actorii cât și echipa cu un pumn de fier, intrând adesea în pielea unei dictatoare și arătând o nepăsare rece privind atât sentimentele, cât și sănătatea actorilor.

CREȘTEM

O COMUNITATE INCLUZIVĂ, DIVERSĂ ȘI REPREZENTATIVĂ PENTRU ORICINE SE SIMTE ȘI SE VEDE FEMEIE.

(F-SIDES 👉 site oficial cu informații despre proiect)

Pe actrița principală (Roxane Mesquida), regizoarea o supune la tot felul chinuri. Încă de la începutul filmului o vedem obligată să stea dezbrăcată în frig și să înoate în marea înghețată. Manipulările tiranice ale lui Jeanne continuă până în punctul în care îi induce dinadins o criză intensă de isterie, totul cu scopul de a își împlini viziunea artistică. În ceea ce îl privește pe actorul principal (Grégoire Colin), acesta opune mai multă rezistență în fața manipulării. Cu toate că este dispus să umble pe platou cu un mădular de plastic atașat, refuză să își dea jos șosetele, arătând astfel că nu este gata să îi cedeze regizoarei puterea absolută asupra sa. Această atitudine o intrigă și o provoacă pe Jeanne, care este vizibil atrasă de el și determinată să îl domine.

Sursă: www.avaxhome.unblocker.xyz

De altfel, regizoarea este distantă și față de echipa sa de producție, excepție făcând doar asistentul său, care este prezent adesea la periferia scenelor, vizibil frustrat de obsesiile ei, care dau programul peste cap. Atunci când șefa sa spune că actorii au nevoie de o pauză, asistentul ține să îi aducă aminte că și echipa se află în aceeași situație. Jeanne vede ansamblul de tehnicieni ca pe o mașinărie, iar pe cei doi actori îi consideră simple instrumente. Sentimentele lor sunt doar materie primă cu care să își picteze planșa așa cum și-o dorește. Pentru ea, scopul scuză mijloacele.

În ceea ce privește mesajul exact al filmului, rămâne loc de interpretare. În ciuda obsesiei și durității sale, Jeanne nu ne este prezentată drept o persoană rea. Probabil că Breillat se critică pe sine, recunoscându-și propriile năravuri. În același timp, o parte importantă a filmului este duelul de dominanță dintre ea și actorul său principal. Jeanne recunoaște, la un moment dat, că își alege actorii masculini după aspect și nu după talent, întorcând astfel pe dos vechea poveste cu bărbatul care tratează femeile ca pe obiecte. Atunci când este confruntată cu privire la acest aspect, explicațiile oferite de ea pot fi luate drept o justificare pentru obiectificarea celorlalți, indiferent de sex. Dacă Breillat se identifică sau nu cu adevărat în afirmațiile și acțiunile protagonistei rămâne neclar.

Sursă: www.listal.com

Personal, nu mă grăbesc să încadrez Sex Is Comedy în vreo categorie. Face un soi de echilibristică pe linia fină dintre comedie și orice altceva. Pe de altă parte, intenția sa este în mod limpede aceea de a explora, introspectiv sau nu, unele aspecte mai puțin discutate ale cinematografiei, de la politica platourilor de filmare, până la veșnica dilemă a sacrificiului moral de dragul artei. Filmul este destul de scurt și este în general ușor de privit și digerat. Așadar, pentru oamenii din afara industriei, reprezintă o ocazie binevenită de a petrece 90 de minute fără romanțe sau exagerări vizuale în fabrica de scene din spatele camerelor.


Rareș (departamentul #cinematics) a vizionat filmul online, la invitația F-SIDES. Proiecția a făcut parte din oferta F-SIDES Cineclub, iar despre următoarele evenimente poți afla abonându-te la newsletterul lor. F-SIDES este primul cineclub românesc dedicat exclusiv filmelor făcute de femei și modurilor alternative de a privi și reprezenta feminități în cinematografie și societate.

 

 

O cronică de Rareș Dinu, cu editarea lui Radu Eremia

Sursă foto cover: www.flixlist.co
6

Comentează